Het is geen nieuw fenomeen, met apps als Waze en Google Maps kunnen automobilisten steeds makkelijker files ontwijken. Goed voor hen, maar die alternatieve routes lopen vaak door rustige woonwijken of zelfs landelijke wegen. Minder aangenaam dus voor de lokale bewoners, die net de rust opzoeken. Het probleem stelt zich in heel Vlaanderen en nu dus ook op het einde van de Morinnestraat.
...

Het is geen nieuw fenomeen, met apps als Waze en Google Maps kunnen automobilisten steeds makkelijker files ontwijken. Goed voor hen, maar die alternatieve routes lopen vaak door rustige woonwijken of zelfs landelijke wegen. Minder aangenaam dus voor de lokale bewoners, die net de rust opzoeken. Het probleem stelt zich in heel Vlaanderen en nu dus ook op het einde van de Morinnestraat.Het probleem in de straat sleept al verschillende jaren aan. Ongeveer halfweg versmald de straat tot een kleine landweg waar maar één wagen tegelijk over kan. Kruisen is op de meeste plaatsen moeilijk tot onmogelijk. "Als bewoners krijgen we hier stilaan het gevoel van 'daar op de buiten, trek jullie plan' nochtans is dit hier niet het einde van de beschaving", zegt Steven Vandenabeele, die zelf in de buurt woont. En hij is niet de enige met die mening, verschillende andere mensen in de straat uitten ook al hun ongenoegen. "Een tweetal jaren terug heeft Stad Kortrijk een telling gedaan in onze straat, jammer genoeg was dat begin juli, wanneer het verkeer minder is door het schoolverlof. Toch reed toen 44 procent van de bestuurders sneller dan de toegelaten 50 kilometer per uur. Maar dat was blijkbaar niet genoeg om maatregelen te nemen."De landelijke weg waar Steven woont staat bij de provincie nochtans aangeduid als een veilige fietsverbinding tussen Kortrijk en Zwevegem. Elke dag trekken er dan ook tientallen jongeren via de Morinnestraat naar school. Op die manier ontwijken ze de veel drukkere en gevaarlijkere Oudenaardsesteenweg."Maar tijdens de ochtendspits is het hier alles behalve veilig", weet Steven. "Het is wachten op het eerste ongeluk. Laatst telde ik hier elf auto's op nog geen minuut tijd, en dat op een landelijke weg van amper 1 wagen breed. Bestuurders proberen het drukke rondpunt aan Cowboy Henk te vermijden om zo sneller het Kennedypark te bereiken. Daarbij ontzien ze niets, ook niet de gewassen van onze buren. Zij hebben een hoeve en mogen steevast 2 meter aan beplanting de vuilnisbak in kieperen. Ongeduldige automobilisten rijden er gewoon overheen omdat de weg niet breed genoeg is om te kruisen met een tegenligger."Schepen van Mobiliteit Axel Weydts is zich van het probleem bewust en beloofde alvast de aanleg van twee verkeersdrempels. "Die zullen hopelijk helpen tegen overdreven snelheid, maar gaan niks veranderen aan de grote drukte", verzucht Steven. Al begrijpt hij ook dat een dergelijk probleem niet simpel op te lossen is."We hopen in elk geval dat de schepen het hier niet bij zal laten. Want we hebben niet het gevoel dat ons probleem tot nu toe een prioriteit geweest is voor het stadsbestuur. Een fietszone zoals in het centrum kan misschien een oplossing zijn. Als auto's maar aan 20 kilometer per uur meer kunnen rijden zullen ze misschien hun heil elders zoeken. Wij staan sowieso open voor overleg", besluit hij.(AN)