De Kortrijkse burgemeester was er op uitnodiging van Mark Pecqueur, een autoriteit als het om automotive gaat. Bij Navya kreeg het gezelschap een rondleiding in de fabriek van Navya, zag het langs de rivier Saône enkele van die shuttles rijden en bezocht het ook het servicecentrum.
...

De Kortrijkse burgemeester was er op uitnodiging van Mark Pecqueur, een autoriteit als het om automotive gaat. Bij Navya kreeg het gezelschap een rondleiding in de fabriek van Navya, zag het langs de rivier Saône enkele van die shuttles rijden en bezocht het ook het servicecentrum."Zelfrijdende, elektrische voertuigen zijn de toekomst", aldus Vincent Van Quickenborne. "Ik was dan ook heel blij dat Mark mij uitnodigde. Navya is de enige producent in de wereld van dergelijke shuttles."De burgemeester bekeek ook of stad Kortrijk eventueel kon samenwerken met het Franse hoogtechnologische bedrijf. "De piste van de trambus tussen het station en Hoog Kortrijk zullen we moeten verlaten. Vlaams minister Ben Weyts wil die liever inzetten in de grote steden. Kortrijk heeft dus een alternatief nodig.""Meer en meer steden investeren zelf in openbaar vervoer, denk maar aan Gent en Brugge. Kortrijk kan dat ook. Die elektrische, autonome shuttles bieden een mogelijkheid. Alleen ben ik niet overtuigd van de capaciteit: in zo'n busje kunnen maximaal 15 personen. Vooral op piekmomenten draait het rond capaciteit natuurlijk."Vincent Van Quickenborne gaf wel mee dat er wellicht een proefproject georganiseerd wordt met Navya-busjes. Wanneer is nog onduidelijk. In elk geval zal dat niet de eerste maanden zijn: het tracé waarop dergelijke shuttles actief zijn, moet eerst worden ingescand en stad zou ook nog vergunningen moeten aanvragen. (AXV)