Kortrijk voert controles in fietszone op bij start van schooljaar: “Fietser inhalen is 58 euro boete”

Vanaf de tweede week van september drijft Kortrijk de controles in de fietszone op. © KDS
Olaf Verhaeghe

De stad Kortrijk vestigt extra aandacht op verkeersveiligheid bij de start van het nieuwe schooljaar. Tijdens de eerste schoolweek doet het stadsbestuur nogmaals een oproep om het werfcharter te respecteren. Ook op de parkeergeleidingssystemen komen bewustmakende boodschappen. Opvallend: de periode van gedoogbeleid in de nieuwe fietszone loopt af. Vanaf de tweede week van september riskeren automobilisten die fietsers voorbijsteken een boete van 58 euro.

Kortrijk was de eerste stad van het land waar het centrum één grote fietszone werd. In die fietszone mogen fietsers niet voorbijgestoken worden door automobilisten en ligt de snelheid op maximaal 30 kilometer per uur. De zomermaanden golden in Kortrijk als sensibilisering om de nodige mentaliteitswijziging teweeg te brengen. Maar de start van het nieuwe schooljaar is ook meteen de start van de controles. Vanaf de tweede week van september zal wel opgetreden worden tegen personen die de verkeersregels niet respecteren. Wie zich niet aan de fietszone houdt, riskeert een boete van 58 euro.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

58 euro boete

“De fietszone is een succes”, zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). “Maar jammer genoeg respecteert nog niet iedereen de regels. Dat is ergens wel normaal bij zulke ingrijpende wijzigingen. De gedoogperiode was noodzakelijk om iedereen tijd te geven. We vragen aan de fietsers om de ruimte te gebruiken waar ze recht op hebben, aan chauffeurs vragen we om geen fietsers in te halen in de fietszone.” Burgemeester Vincent Van Quickenborne (Team Burgemeester) treedt zijn schepen bij en kondigt de effectieve controles aan. “Vanaf de tweede week van september start de politie met het opmaken van pv’s. Automobilisten die een fietser inhalen, riskeren dus een boete van 58 euro. Laat ons zeggen dat een verwittigd chauffeur er twee waard is.”

Werfcharter

Een tweede maatregel om de fietsveiligheid rond scholen te verhogen is het werfcharter. Dat charter werd in 2016 afgesloten met de verschillende partners uit de bouwsector en vraagt om werftransport tijdens de spits aan scholen te vermijden. Op die manier worden onveilig, hinderlijke situaties voorkomen. De stad en haar partners roepen samen op om het charter te respecteren. “Het werfcharter is een herenakkoord en niet wettelijk afdwingbaar“, stelt schepen Weydts. “Maar iedereen is overtuigd van het belang ervan. Als we merken dat iemand het charter niet respecteert, nemen we onmiddellijk contact op en wijzen we hen op de afspraken. Tot nu steeds met positief gevolg. Indien scholen of ouders ‘overtredingen’ merken, mogen ze deze melden via het gratis nummer 1777.”

Het digitale parkeergeleidingssysteem heeft normaal gezien de taak om vlotte bereikbaarheid van de automobilist naar verschillende parkings in de stad te voorzien. Tijdens de eerste week van het schooljaar wordt op deze borden eveneens de boodschap “Graag traag, er is terug school vandaag!” geprojecteerd. Op deze manier wordt de automobilist nog eens extra bewust gemaakt van het belang van verkeersveiligheid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier