https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Kortrijk richt zich tot minister Peeters: “Verlaag de snelheid op de E17 tot 90 per uur”

De stad, de burgerbeweging en nu ook drie Vlaamse Parlementsleden pleiten samen voor een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op de E17 rond Kortrijk© PHK
De stad, de burgerbeweging en nu ook drie Vlaamse Parlementsleden pleiten samen voor een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op de E17 rond Kortrijk© PHK
Olaf Verhaeghe

Nieuw is het pleidooi niet, maar dat het Kortrijkse stadsbestuur nu de handen in elkaar slaat met enkele Vlaamse Parlementsleden uit de streek, valt wel op. Maxim Veys (SP.A), Axel Ronse (N-VA) en Jeremie Vaneeckhout (Groen) doen samen een oproep aan minister van Mobiliteit Lydia Peeters om de maximumsnelheid op de E17 in Kortrijk te verlagen naar 90 kilometer per uur.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Recent zette de Vlaamse regering een nieuwe stap in het grote dossier K-R8 dat de leefbaarheid en mobiliteit rond de E17 in Kortrijk behandelt en zich ook buigt over de R8 rond Kortrijk . In de nasleep van de verfijnde startnota pleiten het Kortrijkse stadsbestuur, bij monde van schepen van Mobiliteit Axel Weydts, en drie Vlaamse Parlementsleden uit de streek samen voor een snelheidsverlaging op die E17.

Samenwerking uit alle hoeken

Axel Ronse (N-VA, ook schepen van Cultuur in Kortrijk) en Maxim Veys (SP.A) namen het initiatief om gezamenlijk minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) aan te spreken. “We hebben allemaal onze contacten in Brussel, maar elk afzonderlijk de zaak bepleiten, lijkt ons weinig zinvol. Enkel als we samen werken, gaan we er samen op vooruit. Verkeersveiligheid en leefbaarheid stoppen niet aan de partijgrenzen”, klinkt het.

Ook Jeremie Vaneeckhout, parlementslid voor Groen uit Anezgem, sluit zich aan bij het pleidooi. “De mobiliteitsknoop in Kortrijk is cruciaal voor de hele regio. We kunnen die in mijn ogen enkel oplossen door de leefbaarheid van de stad centraal te stellen. De snelheid op de snelweg door de stad verlagen past daar perfect in. Het is een heel goede zaak dat we vanuit alle hoeken samenwerken.”

De burgerbeweging E17-R8 én het stadsbestuur van Kortrijk zijn al langer vragende partij voor een snelheidsverlaging op de E17. De Kortrijkse gemeenteraad stemde eerder zelfs al een motie om die vraag te steunen. “Wij zijn als stad heel blij met het initiatief van de drie parlementairen, over meerderheid en oppositie heen”, oppert schepen van Mobiliteit Axel Weydts. “Een maximumsnelheid van 90 per uur staat ook in ons bestuursakkoord. De steun vanuit Brussel is heel welkom.”

Digitale borden

In de wijken rond de E17 wonen, werken en studeren meer dan 10.000 mensen. De drukte op en tussen de knooppunten Kortrijk-Zuid en Kortrijk-Oost zet de leefbaarheid in de buurt onder druk, zo bleek uit publieke inspraakrondes over K-R8. Ook de ring rond Kortrijk zelf is een dossier dat al langer op de agenda staat, maar een voortgang is nog niet gegarandeerd. Nog voor de snelweg rond Kortrijk staan digitale signalisatieborden op de planning. Met die digitale borden kan de snelheidslimiet sneller aangepast worden, geen overbodige luxe bij slecht weer, onveilige situaties of file richting de Franse grens.

Lees meer over:

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.