Samen met de bestaande voetgangerszone en woonerven gaat het om een gebied van in totaal 74 straten. Het verkeer in de binnenstad moet dankzij de fietszone op maat van fietsers en voetgangers bewegen. "Op deze manier krijgen we een meer leefbare en verkeersveilige binnenstad", meent schepen van Mobiliteit Axel Weydts. In de fietszone krijgt de fietser voorrang op de auto.
...

Samen met de bestaande voetgangerszone en woonerven gaat het om een gebied van in totaal 74 straten. Het verkeer in de binnenstad moet dankzij de fietszone op maat van fietsers en voetgangers bewegen. "Op deze manier krijgen we een meer leefbare en verkeersveilige binnenstad", meent schepen van Mobiliteit Axel Weydts. In de fietszone krijgt de fietser voorrang op de auto.Een fietszone is een aaneenschakeling van fietsstraten. Een volledige zone dus waar automobilisten achter de fietsers moeten blijven en maximaal 30 km per uur mogen rijden. De toegangen tot de fietszone worden aangeduid door toegangspoorten. Deze poorten kan je herkennen aan de rode vlakken op de weg met het symbool van fietsstraat en de signalisatieborden. In de zone zelf werden fietsemblemen aangebracht op de weg. Alle straten en locaties in de binnenstad blijven bereikbaar. Fietsers mogen de hele breedte van de rijbaan gebruiken in eenrichtingsstraten. In tweerichtingsstraten gebruiken ze de volledige rechterhelft van de rijbaan.De fietszone is een idee van burgemeester Vincent Van Quickenborne (Team Burgemeester). "Een jaar geleden gingen we van deur aan deur met 10 creatieve voorstellen om van Kortrijk de Beste Stad van Vlaanderen te maken. Meer dan 3.000 Kortrijkzanen gaven hun mening over die voorstellen. 73% was voor ons idee om een fietszone te maken in het centrum. We hebben dat voorgelegd aan de coalitiepartners en zij zijn meegegaan in ons voorstel. Het werd opgenomen in het bestuursakkoord", zegt de burgemeester. "Het is een nieuw moment voor de stad. Met deze fietszone hopen wij in Kortrijk een oplossing gevonden te hebben voor een van de grootste problemen van onze tijd. Kortrijk wordt in één klap, de meest wandel- en fietsvriendelijke stad van Vlaanderen." Niets nieuws onder de zon: Hasselt heeft al een fietszone sinds mei 2018.Na het inrijden was er een feestje op de Vlasmarkt met broodjes, worsten, drankjes, ijsjes en muziek. Jay, Laura, Mery, Noor en Tibo fietsten samen met hun begeleidster Charlotte van de Kinderclub. "Dit is leuk dat we nu gemakkelijker door de stad kunnen fietsen, het zal minder gevaarlijk zijn", getuigt Tibo. "Ik fiets graag en veel maar ben soms bang van het verkeer. Het zal nu veranderen", aldus Mery. De vraag is of het toeters en bellen blijven. Op sociale media regent het zowel positieve als negatieve reacties. "We vragen dat iedereen een beetje respect opbrengt voor elkaar en voor de verkeersregels van fietsers en autogebruikers", aldus de schepen van Mobiliteit. "Ik vroeg aan de schepen hoe het zit met mijn gemotoriseerd voertuig op twee wielen, een brommer van 25cc. Hij kon daar niet onmiddellijk op antwoorden. We zijn het aan het bekijken zei hij, ook dat de politie raad kon geven", aldus Stefaan V.(Peter Van Herzeele/foto's en video's JVGK)