Eind juni opende in het centrum van Kortrijk de eerste fietszone in ons land. Een fietszone is een relatief nieuw concept dat pas recent in de wegcode verscheen. Het gaat om een aaneenschakeling van fietsstraten waar auto's, motorfietsen en andere gemotoriseerde voertuigen geen fietsers voorbij mogen steken. Je mag er maximum 30 kilometer per uur rijden. In Kortrijk werden de afgelopen maand alleen al 60 overtreders betrapt en beboet. Het idee zorgde dan ook voor heel wat commotie. Een recent opgestarte petitie werd al door bijna 1.000 mensen ondertekend. De voornaamste zorgen van de ondertekenaars zijn het afschrikken van toeristen en de moeilijkheden voor de lokale horeca.

Ondanks die strubbelingen krijgt het idee navolging. In Mechelen zal er in het hele centrum vanaf november geen fiets meer voorbij gestoken mogen worden. Het fietsgebruik in de stad is volgens de bevoegde schepen Alexander Vandersmissen (Open VLD) de laatste jaren enorm toegenomen. "Fietsers zijn nu al de hoofdgebruikers van die wegen, het is niet meer dan logisch dat we hun veiligheid voorop stellen", klinkt het. De schepen wil dan ook concurreren met de ambitie van het Kortrijkse stadsbestuur om de meest fietsvriendelijke stad van het land te worden. Wat fietsstraten betreft staan ze vanaf het einde van dit jaar in elk geval op kop in Mechelen. Kortrijk telt op dit moment 'slechts' 74 aaneengesloten fietsstraten.

Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a) toont zich tevreden. Hij had de navolging van andere steden al voorspeld. "Ik twijfel er niet aan dat fietszones de toekomst zijn", liet hij toen optekenen. Op sociale media liet hij deze week weten nog meer navolging te verwachten op korte termijn. Leuven en Aarschot zouden ondertussen met het idee van een fietszone spelen. En ook in Gent klinkt de roep van milieuorganisaties naar een dergelijk initiatief steeds luider.