Eind vorig jaar konden alle Vlaamse fietsers hun favoriete fietsgemeente of -stad beoordelen op fietsveiligheid en fietscomfort. De Kortrijkzaan gaf daarbij het fietsbeleid in de stad een score van 73,8 %. Het hoogste percentage van de 12 steden met meer dan 50.000 inwoners. Daarbij viel op dat voor Kortrijk ook het meest aantal gevulde enquêtes werden ingevuld.
...

Eind vorig jaar konden alle Vlaamse fietsers hun favoriete fietsgemeente of -stad beoordelen op fietsveiligheid en fietscomfort. De Kortrijkzaan gaf daarbij het fietsbeleid in de stad een score van 73,8 %. Het hoogste percentage van de 12 steden met meer dan 50.000 inwoners. Daarbij viel op dat voor Kortrijk ook het meest aantal gevulde enquêtes werden ingevuld.In totaal brachten meer dan 24.000 fietsers een online stem uit. De drie gemeenten of steden met de hoogste scores gingen vervolgens door naar de tweede ronde en werden in drie categorieën opgedeeld volgens het aantal inwoners: Genk, Kortrijk en Mechelen voor categorie 1 (meer dan 50.000 inwoners), Deinze, Koksijde en Lommel voor categorie 2 (tussen 20.000 en 50.000 inwoners), en Boechout, Ravels en Zutendaal voor categorie 3 (minder dan 20.000 inwoners). De negen genomineerden kregen een doorlichting door een gespecialiseerd studiebureau. Daarbij maakten experts een diepgaande analyse van de fietsinfrastructuur en het fietsbeleid in de betrokken steden en gemeenten. De resultaten daarvan waren bepalend voor de aanduiding van de winnaars. Kortrijk, Deinze en Boechout kwamen als beste uit de bus en worden geprezen om hun doordacht en ambitieus fietsbeleid. De winnaars krijgen een subsidie van 50.000 euro die ze kunnen investeren in fietsvoorzieningen."Fietsen is goed voor onze gezondheid, voor het klimaat en voor de stedelijke leefbaarheid. De inspanningen die veel steden en gemeenten leveren om het fietsen veiliger en comfortabeler te maken, verdienen dus alle lof", aldus minister van Mobiliteit Lydia Peeters. "Bij het uitstippelen van een ambitieus fietsbeleid geven we de lokale besturen graag een steuntje in de rug. Door verder te investeren in veilige, comfortabele en aantrekkelijke fietsnetwerken die woonkernen, scholen en tewerkstellingspolen verbinden, kunnen we samen de Vlamingen ertoe aanzetten om vaker voor de fiets te kiezen."Axel Weydts, schepen van Mobiliteit in Kortrijk was aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen. Hij beloofde meteen dat het gewonnen geld geïnvesteerd zou worden in nieuwe fietsvoorzieningen voor Kortrijk. "Deze bekroning doet enorm veel deugd. Het maakt ons nóg meer gemotiveerd om het gedurfde en degelijke fietsbeleid verder te zetten. Want het werk is zeker nog niet af en we hebben nog heel veel plannen die de volgende jaren zullen uitgevoerd worden. De grootste beloning is immers een stad met meer fietsers, meer leefbaarheid en vooral meer verkeersveiligheid. Grote dank aan ons team 'Kortrijk Fietst' en de Kortrijkse fietsers."De bekroning vond plaats tijdens het online Fietscongres dat de VSV met de steun van de Vlaamse overheid en in samenwerking met Fietsberaad Vlaanderen en de Stad Antwerpen deze week organiseert. Het is de vierde keer dat de titels worden toegekend, na eerdere edities in 2012, 2015 en 2018. Kortrijk valt voor de eerste keer in de prijzen, Deinze en Boechout waren ook tijdens vorige edities al bij de winnaars.