Korpschef Curd Neyrinck over mobiele ‘flitsvuilnisbak’: “Wij redden levens”

Korpschef Curd Neyrinck bij het mobiele flitstoestel. © (Foto SB)
Philippe Verhaest

De nieuwe mobiele flitser, die sinds begin dit jaar actief ingezet wordt, levert al meteen resultaat op. In de Izegemse Italianenlaan – in de zone 30 aan het VTI – vlogen in amper twintig minuten tijd liefst 154 van de 217 gecontroleerde wagens op de bon. “Wij willen enkel de verkeersveiligheid verhogen”, reageert korpschef Curd Neyrinck van de politiezone Riho. “En de cijfers geven ons gelijk.”

71,9 procent. Zoveel van de bestuurders reden bij de flitscontrole in de Italianenlaan aan Prizma Campus VTI in Izegem te snel. Kanttekening: de flitsactie met de nieuwe mobiele flitser vond plaats toen in de straat een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur van kracht was en scholieren zich van en naar school begaven.

“Ons mobiele flitstoestel – dat we in december aankochten – gebruiken we erg gericht”, argumenteert korpschef Curd Neyrinck van de politiezone Riho. “Hij wordt enkel ingezet op plaatsen waar we onze flitsauto of ander toestel niet kunnen stationeren.”

Na enkele testcontroles wordt het mobiele flitstoestel sinds begin januari ook effectief ingezet. “Maar elk gebruik moet je binnen de juiste context zien. Wij willen enkel de verkeersveiligheid verhogen en een van onze tools daarvoor is de nieuwe mobiele flitser. Die kunnen we als driepikkel inzetten, maar we kunnen ook gebruik maken van de bijhorende container of ‘vuilnisbak’ om hem onopvallend in het straatbeeld te plaatsen.”

Curd Neyrinck beaamt dat het resultaat van de twintig minuten durende flitscontrole op Izegems grondgebied aan de hoge kant ligt. “Maar de mensen mogen niet vergeten dat we goed nadenken waar we ons nieuwe toestel inzetten. Schoolomgevingen zijn daarbij prioritair. Daar moet veilig verkeer gegarandeerd kunnen worden.”

Al sinds de oprichting van de politiezone Riho vormt verkeersveiligheid een topprioriteit. “In de periode 1999-2001 vielen er nog gemiddeld twaalf verkeersdoden per jaar te betreuren”, klinkt het. “Dat aantal hebben we tot maximaal twee, drie per jaar kunnen terugdringen. Ook het aantal zwaargewonden is met meer dan de helft gedaald. Voor de start van onze zone waren dat er nog zo’n negentig, in 2017 amper nog 36.”

“We werken dag en nacht om de verkeersveiligheid te verhogen, maar veel hangt af van het gedrag van de weggebruikers”

“Verkeersongevallen hebben altijd te maken met overdreven snelheid, drugs en alcohol achter het stuur en ongepast rijgedrag. Of een combinatie van deze factoren. Daarom zetten we al zeventien jaar fors in op het verhogen van de verkeersveiligheid op onze wegen. We plaatsten vaste flitscamera’s, er kwamen mobiele controles, het aantal alcoholcontroles werd opgedreven, we schonken meer aandacht aan fietscontroles en gsm-gebruik achter het stuur… Het invoeren van de nieuwe mobiele flitser is een logische stap in dit verhaal. Ook de overheden deden hun duit in het zakje door infrastructurele maatregelen te nemen. Dat leidde, samen met ons handhavingsbeleid, tot mooie resultaten. De cijfers bewijzen ons gelijk en rechtvaardigen ook de controles.”

Niet méér, maar gerichter

Op sociale media lokte het nieuws van de flitsactie in Izegem alvast stevige reacties uit. “Mensen moeten begrijpen dat we de beste bedoelingen hebben”, aldus Curd Neyrinck. “Met zogenaamde geldklopperij heeft dit niks te maken, want er is amper return voor ons. Wij willen een veilige omgeving scheppen voor de weggebruikers. Met onze verkeers- en snelheidscontroles redden wij mensenlevens. Dáár is het ons om te doen. Net daarom willen we onze nieuwe flitser vooral aan scholen en andere zones 30 inzetten. We gaan ook voor een goed evenwicht tussen het flitsvoertuig (de ondertussen beroemde ‘ADO’, red.) en de mobiele flitser. Er komen niet méér controles, ze zullen enkel nog gerichter zijn.”

“Ik wil trouwens benadrukken dat veel mensen ook vragende partij zijn voor een flitscontrole in hun buurt. We roepen burgers dan ook op om ons onveilige situaties te blijven doorsturen, want iedereen kan ons helpen om de verkeersveiligheid te verhogen. In een ideale wereld zouden wij als politiezone geen enkele overtreding moeten noteren en nul processen-verbaal uitschrijven. We werken dag en nacht om deze cijfers zo laag mogelijk te houden, maar veel staat of valt met het rijgedrag van de weggebruikers.” Dat de locatie van flitstoestellen via sociale media en apps als Coyote en Waze snel verspreid raken, vindt de korpschef niet zo erg. “Wij plaatsen op onze eigen sociale mediakanalen frequent de locaties van onze flitscontroles, zolang die de verkeersveiligheid maar verhogen. Al merken we wel dat onze nieuwe ‘flitscontainer’ minder snel opvalt. En dus niet zo vlug doorgegeven wordt.”

Ondertussen wekte de mobiele flitser ook al de interesse van onze politiezones. “Een zone uit het Limburgse won deze week nog inlichtingen in en wij staan zeker niet weigerachtig tegenover andere samenwerkingen. Zones kunnen bijvoorbeeld ons toestel uitlenen om op hun grondgebied te testen.” De mobiele flitser kostte 58.818 euro en kan tot zes rijstroken tegelijk in beeld brengen, zowel tegemoetkomend als wegrijdend verkeer. Er wordt ook gebruik gemaakt van een discrete infrarode flash, zowel overdag als ‘s nachts.

Schepen Kurt Himpe: “Geen heksenjacht”

Mobiliteitsschepen Kurt Himpe (N-VA) van Izegem is tevreden dat de mobiele flitser de blinde vlekken in kaart brengt. “Maar er komt geen heksenjacht. We focussen vooral op schoolomgevingen en plekken waar anders niet kan gecontroleerd worden. Dat zoveel mensen op de bon zijn gevlogen, heeft vooral te maken met het feit dat men op die plek niet verwacht een flitser aan te treffen. Hopelijk zorgt de inzet van de mobiele flitser mee voor een verdere mentaliteitswijziging.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier