Koning autobus heerst aan het Prinsenhof in Ardooie

© (Foto BELGA)
Jan Maeseele
Jan Maeseele Medewerker KW

Tijdens een informatievergadering voor de buurt werd woensdagavond info verstrekt over de plannen van het gemeentebestuur rond het project ‘Prinsendreef’. Een jaar geleden werd studiebureau Demey belast met de opmaak van het plan. ‘De Lijn’ werd om advies gevraagd en de autobus krijgt een prominente plaats.

Tot nu is de Prinsendreef een belangrijk knooppunt in de verkeerscirculatie in Ardooie. Daar komt verandering in. De auto wordt er volgens de nieuwe mobiliteitsstudie geweerd. Enkel bussen van De Lijn en zo mogelijk taxi’s komen er nog. Er zal een zogenaamd mobiliteitspunt komen waar ruimte is voor een grote fietsstalling.

Omdat de Prinsendreef autovrij wordt heeft dit gevolgen voor het verkeer in heel wat centrumstraten. De Kortrijksestraat wordt voor het overgrote deel eenrichtingsverkeer. Zo zal het verkeer dat via Beveren uit Roeselare komt aan deze Kortrijksestraat verplicht linksaf moeten naar de kerk.

Daardoor zal de Cardijnlaan aan belang winnen. De Mgr. Roelensstraat blijft eenrichtingsverkeer. Het verkeer wordt er doorgeleid naar de drukker wordende Motestraat, een parallelweg met de Kortrijksestraat. Her en der zullen er fietssuggestiestroken aangelegd worden die, zoals in de Stationsstraat, voor veiliger fietsverkeer moeten zorgen.

Vele aanwezigen waren vooral bekommerd over de aanwezigheid van zwaar verkeer in de dorpskern. “Zwaar verkeer is er nu ook al verboden. Maar ja, je mag ook niet vloeken. We kunnen alleen maar ontraden”, klonk het.

Er is ook een milieuaspect door meer groen in het verlengde van het park en meer waterdoorlatende verharding.

Maandagavond stond het punt al op de agenda van de gemeenteraad. De oppositie betreurde dat ze geen voorafgaande info kreeg en onthield zich. Wordt ongetwijfeld vervolgd. In de Weekbode van 18 september brengen wij alle details en reacties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier