De belangrijkste assen van de fietszone zijn die van de Rijselsestraat, de Onze-Lieve-Vrouwestraat en de Groeningestraat naar het Plein en die van de Budastraat, de Leiestraat, de Grote Markt en de Doorniksestraat naar de tunnel. Ook de Kasteelkaai, de Dolfijnkaai en de Reepkaai worden opgenomen in het plan. Na de tweede fase van de Leiewerken moet daar zelfs een woonerf komen. Daar gelden nog strengere regels dan in een fietszone. Later zou ook de Overleistraat een fietsstraat worden.
...

De belangrijkste assen van de fietszone zijn die van de Rijselsestraat, de Onze-Lieve-Vrouwestraat en de Groeningestraat naar het Plein en die van de Budastraat, de Leiestraat, de Grote Markt en de Doorniksestraat naar de tunnel. Ook de Kasteelkaai, de Dolfijnkaai en de Reepkaai worden opgenomen in het plan. Na de tweede fase van de Leiewerken moet daar zelfs een woonerf komen. Daar gelden nog strengere regels dan in een fietszone. Later zou ook de Overleistraat een fietsstraat worden. Aan elke ingang van de zone komt er een zogenaamde toegangspoort. Een groot rood vlak van 15 meter lang over de breedte van de hele weg. Daarnaast komen er ook overal speciaal ontworpen verkeersborden en meer dan 500 emblemen. "Daarbovenop lanceren we een grote campagne via sociale media, infoborden en affiches. Niemand zal kunnen zeggen dat ze niet op de hoogte waren van de regels", vertelt een trotse schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). De fietszone kost de stad naar schatting 150.000 euro."In gewone straten geldt op dit moment de wet van de sterkste. Als fietser word je er soms letterlijk van de baan geduwd." De schepen spreekt uit ervaring, hij doet zelf het overgrote deel van zijn verplaatsingen met de fiets. "Omdat de straten in het centrum te smal zijn om gewone fietspaden aan te leggen, kiezen we voor een fietszone. Dat wil niet zeggen dat auto's niet meer welkom zijn. Aan de circulatie verandert er niks. Alle parkeerplaatsen en handelaars blijven bereikbaar. Enkel het doorgaand verkeer willen we weren. We zien dat dat in de Budastraat (al enkele jaren een fietsstraat, red.) een groot succes is. Gisteren alleen al kwamen daar 4.000 fietsers voorbij en ook van omwonenden krijgen we enorm positieve reacties."Maar wie geregeld fietst in de Budastraat, weet ook wel dat sommige autobestuurders zich geen bal aantrekken van de emblemen op de grond. Werkt zo'n fietszone dan wel in de praktijk? "Toch wel", verdedigt de schepen zijn plan. "Er zijn natuurlijk altijd automobilisten die zich niet aan de regels houden, maar de meesten doen dat wel. Als blijkt dat er inbreuken zijn, zal er strenger gecontroleerd worden. We zijn zelfs aan het kijken of dat niet met slimme camera's kan. Maar tegelijk wil ik ook de fietsers oproepen om zich niet te laten doen. In een fietszone mag je als fietser de hele breedte van de weg gebruiken. Doe dat dan ook gewoon, toeterende chauffeur of niet." Vooral in de Rijselsestraat komen er enkele ingrijpende veranderingen. "Een fietszone in de Rijselsestraat zoals die nu is, zou niet werken", weet Axel Weydts. "Daarvoor is het er gewoon te breed. Daarom gaan we de boel er versmallen. Er komt meer groen en een fietsenstalling. Er sneuvelen wel een of twee parkeerplaatsen, maar dat is heel beperkt. We zullen de straat ook een dag of twee moeten afsluiten. Wanneer precies moeten we nog afspreken met de aannemer."Om de wegmarkeringen aan te brengen in de andere straten, sluiten de stadsdiensten de wegen niet af. De rode vlakken worden bovendien aangebracht buiten de spitsuren. Na drie uur drogen kan je daar alweer overheen rijden. Om de handelaars tegemoet te komen, voorziet het bestuur een gedoogbeleid tijdens juli en augustus. Dat wil zeggen dat de politie eerst nog waarschuwingen zal uitdelen. Wie daarna nog een fietser voorbijsteekt binnen de fietszone kan een boete van 58 euro krijgen.Het stadsbestuur heeft trouwens niet enkel grote fietsplannen voor het centrum. "Ook de wegen richting de fietszone zijn heel belangrijk", benadrukt schepen Weydts. "Voor de N50C zijn de gronden al aangekocht. Er komt dus deze legislatuur nog een fietssnelweg tussen het Astridpark in Kortrijk en de Warande in Heule. Voor het fietspad in plaats van de N328, een andere gewestweg die geschrapt werd, moeten we nog wat gronden verwerven. Maar de komende zes jaar zullen we daar al een deel van kunnen realiseren. Zoals het kruispunt aan de Euroshop bijvoorbeeld. De werken aan de N43 tussen Aalbeke, Marke en Kortrijk, tot slot starten eind dit jaar. Daar komen afgescheiden fietspaden tot aan de Pottelberg. En dat zijn alleen de belangrijkste verbindingen. Er staat nog veel meer op stapel", besluit de schepen.