Komen er twee fietsstraten in het centrum van Kortemark?

Redactie KW

De Handzamestraat in het centrum van Kortemark twee keer per dag afsluiten voor alle gemotoriseerde verkeer, dat ziet het gemeentebestuur van Kortemark niet zitten. Maar ze denkt wel na over een alternatief, zo blijkt uit de gemeenteraad van maandagavond.

Geert Vercruysse (N-VA) vroeg in eerste instantie hoe het nu eigenlijk zat met een eventuele schoolstraat in de Handzamestraat. Hij kreeg te horen dat er ernstig nagedacht wordt om in plaats van een niet-haalbare schoolstraat een paar fietsstraten in de gemeente te organiseren.

“Een fietsstraat is een straat waar je als automobilist de fietsen niet mag inhalen en maximum 30 km per uur mag rijden. Veel beter haalbaar dan een schoolstraat”, aldus schepen Stefaan Vercooren (Open VLD). “Als de Handzamestraat een schoolstraat zou worden, dan betekent dit dat ze twee keer per dag afgesloten wordt voor gemotoriseerd verkeer. Dat wil ook zeggen dat de verkeersdrukte zich dan naar elders verplaatst. Er zouden structurele werken nodig zijn in de Firmin Deprezstraat en de Wilgenlaan, want bij deze laatste is om te beginnen al geen voetpad aanwezig. Zwaar vervoer kan niet uit de Wilgenlaan in de Stationsstraat oprijden en er zal ook heel wat verkeersopstopping zijn als de overweg aan het station dicht is.”

Torhout- en Handzamestraat

“In de Handzamestraat wonen heel wat zelfstandigen, moeten internen afgezet worden op maandagmorgen, heb je de route van De Lijn en van de eigen schoolbussen van het MMI”, vervolgt de schepen. “Daarenboven mogen de inwoners van de straat er zeker niet de dupe van zijn. Daarom lijkt het een betere optie om van de Torhoutstraat en de Handzamestraat een fietsstraat te maken.”

N-VA reageert

“Uiteindelijk wachten we al meer dan een jaar op een antwoord van het gemeentebestuur”, weet N-VA-raadslid Mark Pollentier te vertellen. “Nu komt het gemeentebestuur af met een alternatief voor een schoolstraat, terwijl wij in het verleden ook al het idee van de fietsstraat opperden. Op onze infoavond een paar maanden geleden, stelden we trouwens naast de school- en de fietsstraat nog enkele andere opties voor, zoals eenrichtingsverkeer of fietssuggestiestroken.”

“Uit de resultaten van de bevraging die we bij 150 mensen deden, blijkt dat 90 % de verkeerssituatie onveilig vindt. 14% is voorstander van een schoolstraat en 61% staat achter het voorstel om eenrichtingsverkeer in te voeren”, aldus nog Mark Pollentier. “Wij zijn er effectief al meer dan een jaar mee bezig, maar dit is weer het verhaaltje van de pluimen en de hoed.”

(JDK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier