"Het aanleggen van een randparking is een idee dat al langer speelt en al een tijdje op onze verlanglijst staat", vertelt bevoegd schepen Kris Demeyere. Ook Unizo was al langer vragende partij voor een randparking. "Maar we vonden er niet onmiddellijk een goede locatie voor", vervolgt de schepen. "Zolang we Duinenwater konden gebruiken, waren er uitwijkmogelijkheden. Maar Duinenwater geraakt stilaan volgebouwd waardoor de komst van een randparking een must is. Ondertussen zijn de gronden hiervoor aangekocht. Op de site van Dujardin komen zo'n 500 parkeerpla...

"Het aanleggen van een randparking is een idee dat al langer speelt en al een tijdje op onze verlanglijst staat", vertelt bevoegd schepen Kris Demeyere. Ook Unizo was al langer vragende partij voor een randparking. "Maar we vonden er niet onmiddellijk een goede locatie voor", vervolgt de schepen. "Zolang we Duinenwater konden gebruiken, waren er uitwijkmogelijkheden. Maar Duinenwater geraakt stilaan volgebouwd waardoor de komst van een randparking een must is. Ondertussen zijn de gronden hiervoor aangekocht. Op de site van Dujardin komen zo'n 500 parkeerplaatsen."De gemeente heeft nog meer ambitieuze plannen zoals het creëren van een ultramoderne hub bij het binnenrijden van Knokke-Heist. Dit moet ervoor zorgen dat er minder bestelwagens in het centrum zullen rondrijden. "De ontwikkeling van de vierde fase van bedrijventerrein 't Walletje heeft ons doen nadenken over extra mogelijkheden. Het idee speelt om in de oksel van de A11 een andere vorm van industrie te ontwikkelen waarbij we onder andere innovatieve bedrijven willen aantrekken. Het idee leeft om er een City Group te vestigen. Daarbij willen we vooral de toevloed aan kleine bestel- en vrachtwagens inperken", verduidelijkt schepen Kris Demeyere. "Als je de kleine leveringen kan centraliseren en de verdeling kan aanpassen, dan is dat niet alleen goed voor het milieu maar ook voor de mobiliteit. Vanuit onze hub willen we gebruikmaken van elektrische wagens of wagens die honderd procent uitstootvrij zijn." Op termijn wil de gemeente via deze hub niet alleen kleine bestelwagens een halt toeroepen aan de rand van Knokke-Heist maar ook kleine toeleveringsbedrijven. "Tenzij bedrijven kunnen aantonen dat ze ook inzetten op milieuvriendelijk en gecentraliseerd transport." "Zo'n hub heeft voor iedereen voordelen. Het brengt een aller-retour-systeem op gang waardoor de lokale handelaar ook een reden heeft om gebruik te maken van onze City Group. Wij hebben uiteraard geen transport- of distributie-ervaring maar er zijn ruim voldoende bedrijven die zo'n hub willen uitbaten en dispatchen vanuit onze City Group. Zo'n uitbater kan eventueel DHL zijn. Een van de voorbeelden waar het systeem perfect werkt, is Amsterdam", weet de schepen.De gemeente beseft dat zo'n hub creëren de nodige tijd vraagt. "Dit kan niet in een vingerknip gerealiseerd worden. Er moeten gronden aangekocht worden. Er moeten bestemmingswijzigingen gebeuren, enzovoort. We willen in kaart brengen hoeveel pakjes dagelijks in Knokke-Heist worden rondgebracht, welk het aandeel van de kleinhandel is, ... Bedoeling is om dit plan binnen de vijf à zes jaar te realiseren. Want de toevloed aan bestelwagens, die nog steeds toeneemt, moeten we dringend stoppen", besluit schepen Kris Demeyere.(DM)