Kasseien verdwijnen uit centrum Jonkershove

Schepen Erik Verbeure bij een van de kasseistroken die voor zoveel lawaaihinder zorgen in Jonkershove. (foto TOGH)
Schepen Erik Verbeure bij een van de kasseistroken die voor zoveel lawaaihinder zorgen in Jonkershove. (foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De inwoners van de Jonkershovestraat zullen in 2021 wellicht verlost worden van de verfoeide kasseistroken. Het gemeentebestuur voorziet een budget van 800.000 euro voor de heraanleg van de hele doortocht, inclusief kruispunt met Mgr. Schottestraat. Wellicht wordt ook de Smissestraat in Klerken aangepakt.

De kasseistroken in Jonkershove zijn een nagel waarop onder meer onafhankelijk gemeenteraadslid Dirk Gheysen al enkele jaren blijft kloppen. Op de gemeenteraad klaagde hij herhaaldelijk over de geluidsoverlast die de stroken veroorzaken. Het ziet ernaar uit dat die in 2021 opgelost wordt.

“Het is de ambitie om in 2021 de heraanleg van de doortocht van Jonkershove uit te voeren”, bevestigt schepen van Openbare Werken Erik Verbeure (CD&V). “Het studiebureau bezorgde een paar pistes. Tegen het einde van het jaar zullen we met het schepencollege een voorstel klaarmaken waarmee we dan ook een inspraakronde zullen organiseren. Daarvoor voorziet de gemeente een budget van 800.000 euro. Dat is dan wel voor de volledige doortocht Jonkershove, dus de vier straten die aan de kerk toekomen. Het voordeel is dat we zelf kunnen beslissen welke timing we gaan hanteren.”

“De problemen met de kasseistroken zijn bekend”, vervolgt schepen Verbeure. “Ze veroorzaken veel lawaai als er een vrachtwagen of tractor met een lege oplegger over passeert, soms ’s morgens heel vroeg of ’s nachts. Een aantal mensen hebben er geen hinder van, anderen dan weer wel. Een ander probleem is dat het verkeer dat van Merkem komt, er niet altijd in slaagt om het verkeer dat van Houthulst komt te kruisen. Doordat er twee betonvakken naast elkaar liggen, hebben mensen die uit de richting van Houthulst komen de neiging om te denken dat het hele vak voor hen is bestemd. Daardoor wordt er meer ruimte gebruikt dan eigenlijk nodig is. Die ruimte wordt afgenomen van verkeer dat vanuit Merkem komt.”

Grote opstoppingen

“Er zijn wel een aantal invoegstroken voorzien, maar vooral op drukke momenten en bij vrachtverkeer zijn er wel eens grote opstoppingen. Ons idee is onder meer die invoegstroken groter te maken. De verloren parkeerplaatsen compenseren we met de aanleg van parking waarvoor we een stuk grond aangekocht hebben.”

“Verder wordt er ook gekeken naar de vluchtheuvels die een beetje voorbijgestreefd zijn. Het kruispunt zelf wordt ook als gevaarlijk bestempeld. Daarom moeten we een ingreep voorzien om het verkeer een stuk te begeleiden.”

Er is ook goed nieuws voor Klerken, waar er eindelijk iets op til is in de Smissestraat (N301). “De N301 is een gewestweg. Het traject Houthulst-Poelkapelle is bijna afgewerkt. Nu zijn we met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aan het kijken voor het gedeelte in Klerken. Er zijn daar meerdere putten in de weg. Er is een sterk gevoel van onveiligheid bij fietsers en schoolgaande jeugd. Er zijn al proefboringen en metingen gebeurd, maar daar hebben we nog geen details van gezien. Er is wel beloofd dat er in 2021 werk zou gemaakt worden van die Smissestraat. Dat gaat niet om herinrichting, maar wel om structureel onderhoud.” Momenteel zijn de landbouwwegen aan de beurt. “De Kerelstraat en Hoge Ieperweg zijn al geasfalteerd. Deze week werd ook begonnen met de Beukelstraat. De Brandhoekstraat komt aan bod in het voorjaar van 2021.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier