Kapittelstraat wil maatregelen na zwaar ongeval: Wie durft z’n wagen hier nog parkeren?”

© JRO
Redactie KW

Nadat vorige week de geparkeerde auto van Johan Vandenbroele (62) op de parkeerstrook voor zijn huis in de Kapittelstraat in Zandvoorde werd aangereden, is de maat voor hem en enkele buren vol. “Heel wat autobestuurders denken dat de Kapittelstraat een autosnelweg is.”

Op dinsdag 10 augustus gebeurde omstreeks 1 uur ’s nachts een zwaar ongeval in de Kapittelstraat, ter hoogte van huisnummer 9. Een 31-jarige autobestuurder uit Oostende raakte er om onverklaarbare reden de wagen van Johan, die geparkeerd stond voor zijn deur. De wagen van Johan raakte daarbij ernstig beschadigd, de wagen van de autobestuurder belandde op zijn zij. “Wat als zoiets overdag was gebeurd”, vraagt Johan zich af. “Hier rijden dagelijks fietsers en autobestuurders houden daar amper rekening mee. De snelheid hier is beperkt tot 50 kilometer per uur. Er zijn er maar weinig die zich aan die snelheid houden.”

Averechts effect

Johan wordt gesteund door heel wat buurtbewoners. “We vroegen ons al af hoe lang het zou duren voor hier een zwaar ongeval zou gebeuren”, vertelt Alain Vanmullem. “Drie dagen voor het ongeval stuurde ik nog een berichtje naar een gemeenteraadslid om de situatie in onze straat aan te klagen. De Kapittelstraat is een doorsteekweg richting de Gistelsesteenweg, met amper zijstraten. Na het ongeval stuurde ik hem dat het al zover was. Gelukkig liep het al bij al goed af, maar op een dag heeft die overdreven snelheid zwaardere gevolgen. Ik mag er niet aan denken.”

Uit metingen van de stad blijkt dat de snelheid hier vaak wel gerespecteerd wordt

De overdreven snelheid in de straat is één ding, maar ook de snelheidsremmers hebben volgens de buurtbewoners een averechts effect. “We zien vaak dat er gas wordt bijgegeven als autobestuurders een tegenligger zien komen”, vertelt Riet Meirlevede. “Om er toch maar als eerste voorbij te zijn. Die tegenligger wil dan ook niet afgeven, met alle gevolgen vandien. Dikwijls komen ze met hun wagen op de parkeerstrook terecht. Niemand durft er zijn of haar wagen nog te parkeren uit vrees aangereden te worden. Johan heeft maar één plaats op zijn oprit en kan dus niet anders. Er werden al enkele signaalkaarten ingevuld om de situatie aan te kaarten bij het stadsbestuur, maar we kregen tot nu toe geen gehoor. Hier moet dringend iets veranderen, voor het te laat is.”

Gemeenteraadslid Karel Labens (Vooruit) werd door de buurtbewoners gecontacteerd. “Ik ben hier, samen met John Crombez, op vraag van de buurtbewoners ter plaatse geweest om me van de situatie te vergewissen. Na amper vijf minuten wist ik al dat hier gevaarlijke situaties gecreëerd worden. Rond de signaalkaarten krijg ik wel meerdere signalen dat die niet goed worden opgevolgd. Er moet inderdaad dringend iets gebeuren”, aldus Labens.

Snelheid

“Als schepen van Mobiliteit heb ik verkeersveiligheid hoog op de agenda gezet”, reageert schepen Björn Anseeuw. “Het voorbije jaar werd daarom ook regelmatig op verschillende plaatsen aan de Kapittelstraat gecontroleerd op overdreven snelheid. Uit die metingen blijkt dat in het deel van de straat waar er bebouwing is, en dus waar het ongeval heeft plaatsgevonden, de maximumsnelheid door het gros van de automobilisten wel wordt gerespecteerd. De snelheidsremmers missen hun effect niet.”

© JRO

“Natuurlijk is het ontzettend vervelend als een geparkeerde wagen wordt aangereden. Het risico tot nul herleiden kan alleen maar door de straat voor alle verkeer af te sluiten. Maar dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn. Wat de signaalkaarten betreft, werd er dit jaar een signaalkaart ingediend voorafgaand aan het ongeval. In het antwoord op die signaalkaart werd overigens ook al verwezen naar de snelheidscontroles.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier