Johan is onder andere lid van de Torhoutse oldtimerclub en organiseert daarin de 'Kustrit' die jaarlijks andere wegen aandoet. Maar er hangen donkere wolken boven zijn liefhebberij. "Ik ben me bewust van het belang van propere lucht. Toch ben ik ervan overtuigd dat we nog afspraken kunnen maken waardoor we kunnen rondrijden zonder boete. Een ritje in Antwerpen zit er al niet meer in. Per wagen kost het daar 25 euro om enkel binnen te mogen, dat is jammer. Wij maken toch niet het verschil in de vervuilde wereld? We rijden amper kilometers ...

Johan is onder andere lid van de Torhoutse oldtimerclub en organiseert daarin de 'Kustrit' die jaarlijks andere wegen aandoet. Maar er hangen donkere wolken boven zijn liefhebberij. "Ik ben me bewust van het belang van propere lucht. Toch ben ik ervan overtuigd dat we nog afspraken kunnen maken waardoor we kunnen rondrijden zonder boete. Een ritje in Antwerpen zit er al niet meer in. Per wagen kost het daar 25 euro om enkel binnen te mogen, dat is jammer. Wij maken toch niet het verschil in de vervuilde wereld? We rijden amper kilometers met onze wagens. Ik pleit voor een reglement voor onze hobby. Er zijn al veel mensen die een elektrische motor in hun wagen hebben gestopt, maar dat wil ik niet. Het echte oldtimergevoel verdwijnt hiermee", vertelt Johan overtuigd.Oude voertuigen hebben Johan altijd geïnteresseerd. "Mijn nonkel was veel bezig met oldtimers. Ik mocht een handje toesteken bij het restaureren van die auto's en er zelfs eens mee rijden. Daar is mijn passie gegroeid. Ik heb ook jaren een eigen garage opengehouden, 'De Bolle' in de Archimedesstraat. Sinds vier jaar heb ik deze overgelaten, maar mijn oldtimers laat ik niet los", gaat Johan verder.Naast de Rosengart heeft hij ook een Alfa Romeo en Chevrolet 1930. Toch blijft hij het meeste houden van die zeldzame Rosengart. "Als ik naar dat wagentje kijk, gaat mijn haar rechtstaan. Het is een echte passie. Mijn hart klopt voor deze wagens. Het autootje dateert al uit de jaren '30 en kent een prachtige geschiedenis. Een joods ingenieur uit Frankrijk stond aan de doopvont van Rosengart. In Frankrijk is het merk nog een stuk populairder dan hier. Ik ben daarom ook ingeschreven bij een Franse vereniging. We komen dan samen in Bretagne of de Loirestreek, het hangt wat af van degene die het organiseert."35 jaar geleden kocht Johan zijn Rosengart 1930 in Brugge en sindsdien heeft hij er al veel aan gesleuteld. "Voor elk ritje doe ik een volledige check-up. Jammer dat we als liefhebbers nu zo onzeker zijn. Hoe kunnen we jonge mensen anders laten zien welke evolutie hun auto's doorlopen hebben, als we met de oudjes niet meer op straat mogen komen? Zo zie je de evolutie, want het is onvoorstelbaar wat een auto vandaag allemaal kan. Vroeger reden we veel meer op gevoel. Feeling hebben met de motor, luisteren naar je wagen. Uiteraard rij ik zelf graag met mijn Rosengart, maar het liefst hou ik me bezig met de restauratie ervan. Auto's hebben een grote indruk nagelaten in mijn leven. Ik zou erg fier zijn als mijn Rosengart ooit terecht komt in het museum in Brussel, zodat iedereen kan zien wat voor mooie auto's dit waren", besluit Johan hoopvol. (Romina de Baerdemaeker)Voor meer relevante informatie, zie ook Oldtimers kopen