Op 31 januari 2019 wou Agnes Maelfait zoals elke ochtend de bus nemen naar school. Daarbij moest ze vanuit de Waterstraat de Rijksweg kruisen. Eén auto liet haar over, maar de bestelwagen die van de andere kant kwam, zag haar niet. "Zo kwam ik met mijn hoofd tegen de zijspiegel terecht en reed de bestelwagen over mijn voet. Ik kwam met de schrik weg. Het was een stom ongeluk waarbij niemand iets te verwijten viel", weet ze nog.
...

Op 31 januari 2019 wou Agnes Maelfait zoals elke ochtend de bus nemen naar school. Daarbij moest ze vanuit de Waterstraat de Rijksweg kruisen. Eén auto liet haar over, maar de bestelwagen die van de andere kant kwam, zag haar niet. "Zo kwam ik met mijn hoofd tegen de zijspiegel terecht en reed de bestelwagen over mijn voet. Ik kwam met de schrik weg. Het was een stom ongeluk waarbij niemand iets te verwijten viel", weet ze nog. Haar ouders Koen en Brinda pleitten dadelijk voor een zebrapad. "Een goed verlicht zebrapad nabij een bushalte op een drukke plaats is geen overbodige luxe", klonk het toen. Ze kregen de steun van Frederik Vynckier en Vincent Herman. Zij zijn lid van de oppositiepartijen U. en N-VA en wonen beiden in de buurt van het kruispunt. "Met een online petitie zamelden we 190 handtekeningen in. Onze Facebook-groep 'Wij willen een zebrapad aan bushalte Waterstraat' lokte 120 likes, maar onze berichten haalden een bereik van 2.000 mensen", geeft Frederik mee.Schepen van Mobiliteit Daisy Haydon (CD&V) schoot in actie na de gebeurtenissen. "De petitie heb ik niet ontvangen, maar we hebben wel een vraag gekregen. De Rijksweg is een weg van het Vlaamse Gewest. Daarom hebben we enkele keren aangedrongen bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Volgende week begint de aannemer met de werkzaamheden", vertelt ze. Naast het schilderen van een zebrapad, neemt die aannemer ook de bushaltes onder handen. "Er komt een verhoogd perron, zodat minder mobiele mensen eenvoudig kunnen opstappen. Het bushokje blijft ongeveer op dezelfde plaats. Het fietspad zal achter het perron lopen, maar voor het bushokje dat dient als beschutting voor de regen", legt ze uit. Het zebrapad komt er maar extra verlichting wat ook gevraagd werd komt er niet. "Het agentschap heeft beslist geen extra straatlichten te installeren. De Rijksweg werd als genoeg verlicht bevonden."Een jaar na het ongeval heeft Agnes nog een litteken boven haar linkeroog. "Een zebrapad zal voor verhoogde alertheid zorgen bij alle weggebruikers: automobilisten, fietsers en voetgangers. Het is een stap in de goede richting", vindt ze. Tussen het ongeval en de komst van het zebrapad zit bijna exact een jaar. "Dat is niet snel en niet traag. Naast het agentschap moeten ook de politie en De Lijn hun goedkeuring geven voor deze wijziging", nuanceert de schepen. "Het heeft wat voeten in de aarde gehad. Tegen eind deze maand moet alles in kannen en kruiken zijn."Agnes kan best leven met die termijn. "Het belangrijkste is dat het een stuk veiliger wordt om de weg te kruisen", besluit ze. (NVR)