Izegem: “Dankzij extra controles meer vrije parkeerplaatsen”

Schepen van Financiën Tom Verbeke: "We houden onze tarieven bewust democratisch." (Foto Frank)
Philippe Verhaest

Sinds februari 2015 heeft het Izegemse stadsbestuur Optimal Parking Control (OPC) onder de arm genomen om de parkeercontroles in het centrum van de stad uit te voeren. Het doel was om meer rotatie op de parkeerplaatsen te realiseren. “En daar zijn we ook duidelijk in geslaagd”, zegt de bevoegde schepen Tom Verbeke (N-VA).

‘Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Parkeren

Tot een goeie twee jaar geleden was het een publiek geheim dat betalend parkeren in Izegem enkel op papier bestond. Een parkeerbon tussen je ruitenwisser vinden, dat was de uitzondering die de regel bevestigde. Daar wilde het stadsbestuur begin 2015 komaf mee maken. Het ging in zee met OPC, dat het parkeerbeleid in Izegem voor haar rekening neemt. “Voordien werden de controles uitgevoerd door agenten van de politiezone Riho, maar die hadden daar niet meteen tijd voor“, legt schepen Tom Verbeke uit. “De switch naar een instantie als OPC was dan ook logisch. Onze bedoeling was om meer rotatie te creëren op de bestaande betalende parkeerplaatsen en zo meer vrije ruimte in het straatbeeld te realiseren. Daar zijn we zeker in geslaagd. Nu vind je in het onmiddellijke stadscentrum vrijwel altijd een vrije parkeerplaats. En dat is positief, zowel voor de automobilist als voor de handelaar.”

Er wordt zes halve dagen per week gecontroleerd door OPC. We voeren dus geen heksenjacht

De mensen van OPC gaan zes halve dagen per week op pad in Izegem. “We willen op die manier benadrukken dat we geen heksenjacht willen organiseren”, klinkt het. “Maar tegelijk zorgt het ervoor dat mensen nu veel sneller een parkeerticketje aan de automaten nemen.” Dankzij de samenwerking met OPC levert betalend parkeren in Izegem nu ook wat meer op. “Mensen stappen sneller naar de parkeerautomaten, er worden meer bewonerskaarten voor de blauwe zones uitgevaardigd en er zijn ook gewoon meer parkeerretributies. De opbrengsten gaan niet naar een specifiek doel of project, maar komen gewoon op de rekening van de stad terecht.”

Niet alles naar stadskas

Die opbrengsten zijn in 2016 gedaald in vergelijking met het startjaar 2015. “Bijna 342.000 euro in 2016, tegenover 349.000 in 2015. Maar om het geld is het ons niet te doen, voor alle duidelijkheid. Wij gaan in eerste instantie voor meer parkeercomfort. Niet al het geld komt trouwens in onze stadskas terecht. Ongeveer 68 procent van die inkomsten vloeit naar de stad. Concreet betekent dit dat er 232.769,39 euro naar Izegem gaat.”

Eén retributiebon op Kachtemseplein

De parkeerautomaten waar er in 2016 het meest geld werd ingestopt, zijn die op de Grote Markt, de automaat aan de Wijngaardstraatparking en aan de parking in de Kruisstraat. Helemaal onderaan de lijst bengelen de parkeerautomaten in de Stationsstraat, in de Gentsestraat aan de KBC en aan het politiegebouw in de Dirk Martenslaan. “De straten waar de meeste retributiebonnen worden uitgeschreven, zijn de Grote Markt, de Korenmarkt en de Gentsestraat. Helemaal onderaan zien we de Leon Defauwstraat, de Kasteelstraat – die zich in de blauwe zone bevindt – en het Kachtemseplein, waar er vorig jaar één retributiebon op een van de kortparkeerzones werd uitgeschreven.”

Blauwe zones

Er werd in 2016 ongeveer evenveel in de Izegemse parkeerautomaten gestopt als in 2015: zo’n 192.000 euro. Ook het totale bedrag van alle parkeerboetes bleef quasi gelijk: 100.200 euro. Het totale bedrag aan retributies in de blauwe zone daalde wel met ruim 21 procent: van 48.550 euro naar 38.300 euro. “Dat komt wellicht omdat meer mensen beter weten waar de blauwe zones zich bevinden. Ook de stad leverde een inspanning door de blauwe zones beter aan te duiden. Daarnaast werden er ook 15 procent meer bewonerskaarten uitgereikt.”

Vlotte betaler

Wat wel opvalt, is dat de Izegemnaar de boetes vlot betaalt. “Ruim de helft betaalt spontaan en nog eens meer dan 26 procent na een eerste aanmaning. Bij het afsluiten van het boekjaar op 31 januari was er nog een goede tien procent van de boetes niet betaald. Maar dat zal in de loop van 2017 zeker afnemen”, zegt Tom Verbeke. Die retributie is trouwens aan de lage kant: 12,5 euro in betalende zones en 25 euro in een blauwe zone. “Ook onze parkeertarieven zijn democratisch. Per uur betaal je amper 0,75 eurocent en het eerste kwartier is gratis.”

Naast betalend parkeren blijft Izegem ook fel inzetten op gratis randparkings. “We hebben er vijf en die liggen allemaal op wandelafstand van het centrum. Bovendien vormen de 866 plaatsen op de randparkings de perfecte aanvulling op de 116 plaatsen in de blauwe zone en de 446 stuks in de betalende zone.”

Elders geen betalend parkeren

Ingelmunster, Lendelede en Ledegem hebben geen betalend parkeren. In Ledegem zijn ook geen blauwe zones te vinden. “In de buurt van handelszaken voorzien we, waar opportuun, kortparkeren van tien minuten”, legt burgemeester Bart Dochy uit. “Er is ook aandacht voor parkeren voor andersvaliden. We hebben wel een parkeerverordening voor meergezinswoningen en handelszaken. Zo voorzien we bijvoorbeeld anderhalve parkeerplaats op eigen terrein bij meergezinswoningen.”

Lendelede heeft pal voor het gemeentehuis één blauwe zone. “Maar daar blijft het bij, want er is veel parkeergelegenheid in onze gemeente”, zegt burgemeester Carine Windels. “De controle op die blauwe zone is in handen van de politiezone Vlas en de gemeentelijke gas-ambtenaar, die periodieke controles uitvoert.”

Ook Ingelmunster heeft geen betalend parkeren. “Ons centrum is niet groot genoeg om een parkeerbedrijf in te schakelen”, klinkt het bij de bevoegde schepen Martine Verhamme. “We hebben op korte wandelafstand van het centrum – achter het gemeentehuis – een grote gratis parking. Op die manier is betalend parkeren voor ons zeker niet interessant en we willen onze inwoners ook niet op kosten jagen. Onze blauwe zone strekt zich dan weer uit over het Marktplein en een aantal centrumstraten, vooral waar handelszaken te vinden zijn: de Stationsstraat, Weststraat, Bruggestraat en Schoolstraat. De controle in die blauwe zone gebeurt door de wijkpolitie. Maar door terreurdreiging en andere prioriteiten worden deze controles steekproefgewijs uitgevoerd.”