Inwoners van Drogenbroodstraat in Geluwe zien knip niet zitten

Redactie KW

Het afsluiten van de doorgang voor het autoverkeer in de landelijke Komerenstraat in Geluwe heeft gevolgen voor de inwoners van de Drogenbroodstraat. Willen ze naar Geluwe, dan moeten ze een stuk omrijden via Ons Dorp in Menen. Katrien Neyrinck en Filip Vandenbulcke van de hoevewinkel met seizoensgroenten vrezen klanten uit de Gapersgemeente te verliezen.

De Drogenbroodstraat ligt pal op de grens van Geluwe en Menen en is het verlengde van de Geluwestraat. “Tachtig procent van onze cliënteel komt uit Menen”, zegt Katrien. “De rest uit Geluwe, Kruiseke, Wervik en zelfs uit Zonnebeke en Ieper. We weten dat omdat er hier een petitie lag en er tekenden 600 klanten. We gaven de petitie af aan de stad Wervik maar kregen nooit een antwoord.”

“Ik vermoed dat er tien procent van onze klanten uit Geluwe weg zal blijven”, zegt Filip (52). “Wat we verkopen, wordt ook hier geteeld. Voor veel klanten naar hier komen met de fiets is geen optie want vaak zijn er die meenemen voor familie of buren. Een koffer vol.”

Iedereen aanwezig

“Ruim een jaar geleden hoorden we voor het eerst over de intentie om in de Komerenstraat een knip te voorzien”, vertelt Katrien (50). “We namen zelf contact op met de stad en hadden een gesprek met schepen van Mobiliteit Bart Pynket. Er was een bewonersvergadering en iedereen uit de Drogenbroodstraat was aanwezig. Jawel, iedereen.”

“Voor de bewoners van de Komerenstraat was er een aparte vergadering. De helft daarvan tekende onze petitie en wilde die paaltjes niet. Er staan daar negen huizen. Vier à vijf gezinnen uit de Komerenstraat zijn wel tevreden met de knik. ‘Ik kijk naar mezelf’, dat is nu zo’n mentaliteit. Er zijn meer bewoners van de Komerenstraat ontevreden dan tevreden. We kunnen er inkomen dat er in de Komerenstraat veel verkeer is. Er kwam hier vlakbij op het grondgebied Menen een nieuwe verkaveling en veel van die inwoners namen de Komerenstraat op weg naar de expresweg N58. Als men in alle straten waar er vier à vijf gezinnen paaltjes installeert, waar gaat dat dan eindigen.”

Tractorsluis

“Ik belde ook met de schepen van Mobiliteit Patrick Roose uit Menen”, gaat Katrien voort. Hij vertelde me dat Wervik vragende partij was voor een oplossing. Menen was voorstander van een tractorsluis in de Geluwestraat maar dat ging dus niet door. Ik denk dat er andere oplossingen waren. Bijvoorbeeld een drempel of bloembakken om de snelheid af te remmen. Misschien had men dus beter andere dingen geprobeerd. De Komerenstraat volledig afsluiten is de gemakkelijkste oplossing. Er werd nooit gepraat over een alternatieve oplossing. Het was kiezen tussen paaltjes of een tractorsluis.”

“Met die paaltjes zijn de auto’s in de Komerenstraat weg maar niet het probleem. De inwoners uit de nabijgelegen wijk en de Drogenbroodstraat gaan op weg naar hun werk nu allemaal via de Guido Gezellelaan in Menen moeten rijden. Er zijn daar twee scholen en wordt het in die omgeving dus gevaarlijker voor de kinderen. Ik geef les in het eerste kleuter van vrije basisschool De Graankorrel in Kruiseke en ga omwille van die omweg tien minuten vroeger moeten vertrekken.”

Korte Keten

Na grootvader Gerard en vader Jozef zaliger is Filip Vandenbulcke de derde generatie op de boerderij. Het is hard werken, gelukkig draait de hoevewinkel goed. “We waren vorig jaar in Groot-Wervik één van de elf deelnemers aan de Zomer van de Korte Keten”, zegt Filip. “De lokale verkoop en de korte keten werd toen gestimuleerd door de stad Wervik en nu sluiten ze ons volledig af van de rest van Geluwe. Trouwens, het is al de derde keer dat we zijn afgesloten. De eerste keer halfweg de jaren zeventig door de aanleg van A19 en pakweg twintig jaar later door de komst van de expresweg N58.”

“We hebben het gevoel dat we nu niet meer behoren tot Geluwe”, aldus een ontgoochelde Katrien. “Met de bewoners van onze straat dienden we ook een petitie in met de vraag om niet te worden afgesloten van Geluwe. En nog iets : de paaltjes kunnen enkel in geval van nood door de bevoegde diensten worden verwijderd maar daardoor zal er toch kostbare tijd verloren gaan ?”

De oppositiepartij CD&V is tegen de knip in de Komerenstraat en pleitte tevergeefs voor éénrichtingsverkeer. Volgens het schepencollege was dat geen optie, baseert men zich op anonieme tellingen en en staat de veiligheid in de Komerenstraat voorop. Door alle experten en politie bevestigd, ging eenrichtingsverkeer uitnodigen tot racen.

(EDB)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.