Ingelmunster: “Onze verkeersveiligheid is een continu proces”

Philippe Verhaest

Rij-instructeur Franky Coussement is opgetogen met de veranderingen in de rijopleiding. “Het zal jongeren toelaten om zich nóg beter voor te bereiden en vooral hun wagen beter leren te beheersen”, zegt hij. “Het kan de verkeersveiligheid alleen maar ten goede komen.”

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Nieuw Rijexamen.

Ingelmunsternaar Franky Coussement (56) is sinds 2001 als instructeur aan Rijscholen Lust verbonden en is sinds 2011 kantoorverantwoordelijke in Waregem. Met zestien jaar ervaring op de teller weet hij als geen ander hoe belangrijk het is om een doorgedreven rijopleiding achter de kiezen te hebben. “Het verkeer is de afgelopen jaren veranderd en vooral ook drukker geworden”, zegt hij. “Dan is het maar logisch dat de opleiding ook evolueert.”

Franky kruipt zo goed als dagelijks met aspirant-automobilisten achter het stuur. “Ik kan alle rijbewijzen aanleren, maar focus me momenteel op de auto, motorfiets en bromfiets”, verduidelijkt hij. “In 2016 leerden ruim driehonderd mensen via ons Waregems filiaal rijden.”

Franky krijgt alle lagen van de bevolking over de vloer. “Uiteraard veel jonge mensen, maar ook migranten die een rijbewijs willen behalen en bijvoorbeeld ook weduwen, die na het overlijden van hun echtgenoot zich willen kunnen verplaatsen met de wagen.”

Elke situatie is anders, klinkt het. “We hebben een groot aanpassingsvermogen. Onze eerste job is om de leerling op zijn of haar gemak te stellen. En als dat in het Frans of Engels moet: geen probleem.”

Auto beheersen

Sinds 1 juni moeten Franky en zijn collega’s rekening houden met een pak veranderingen bij het rij-examen. En die zijn niet min. Bij het theoretisch examen wegen zware fouten meer door, waardoor het moeilijker is om te slagen. Op de weg was het zo dat je slechts twee manoeuvres moest doen: keren in de straat en achter een auto parkeren.

“Als rij-instructeur moeten we eerst en vooral onze leerlingen op hun gemak stellen”

Daar komt nu ook nog eens op een lijn achteruit rijden bij en drie andere manieren van parkeren. Je moet er telkens maar twee doen, maar moet ze wel allemaal kennen.

Franky juicht de verstrenging toe. “Die is ook nodig, want kersverse automobilisten moeten vooral hun voertuig kunnen beheersen. Door meer oefeningen aan te leren en het besef dat je die ook mogelijk op je examen zal moeten uitvoeren, gaat de kunde achter het stuur alleen maar omhoog. Deze nieuwe regeling betekent dat wie met de auto wil leren rijden, meer uren praktijk zal moeten doorbrengen. Maar het zorgt tegelijk voor een veel veiliger gevoel. En we mogen niet vergeten dat jonge mensen erg snel zaken aanleren. Ik denk dus niet dat de slaagkansen door deze maatregelen zullen slinken. Integendeel.”

“Als rij-instructeur moeten we eerst en vooral onze leerlingen op hun gemak stellen”

Terugkeermoment

Franky staat zijn chauffeurs in opleiding ook bij tijdens hun praktisch rijexamen. “Ik weet dat ze perfect voorbereid zijn, maar tijdens de testen zien we vaak dat stress de bovenhand neemt. Dan is het weer aan ons om hen tot rust te brengen en te laten focussen op de wagen.”

Wie vanaf maart 2018 slaagt voor zijn rijexamen, zou zes tot negen maanden later nog eens moeten terugkeren naar het examencentrum om in theorie en praktijk te bewijzen dat je het roze papiertje ook effectief waard bent. “Dat ligt nog niet helemaal vast, maar ook dat zie ik als een meerwaarde. Verkeersveiligheid is immers een continu proces en een extra proefmoment inbouwen kan zeker een positief effect hebben.”