Infrabel verbaasd over kritiek op afbouw spoorinfrastructuur

Redactie KW

Alle politieke partijen en actiegroep Spoorslag klagen over een afbouw van de spoorinfrastructuur en dienstverlening. “Maar er is nog nooit zoveel geïnvesteerd in West-Vlaanderen als nu”, pareert Infrabel.

Vanuit politieke hoek en Spoorslag komt er onder meer kritiek op de afbouw van sporen en het verwijderen van sporenbundels en wissels. “Ook de dienstverlening kan veel beter”, aldus het front.

“Dit verbaast ons ten zeerste”, aldus Thomas Baeken, woordvoerder bij Infrabel. “De jongste jaren hebben we tientallen miljoenen euro’s geïnvesteerd in de provincie. Er is nooit zoveel geïnvesteerd in West-Vlaanderen als nu.”

Volgens het front worden uitwijksporen en wissels uitgebroken. “Dat klopt niet. Er zijn nog altijd tal van kruisingen. En ook wissels. Zo kwam er bijvoobreeld kritiek op de afbraak van een wissel in Roeselare, maar daar hebben we die vervangen en dichter bij het station geïnstalleerd. We zijn inderdaad bezig met een besparingsoefening, maar we zorgen voor een minimale impact voor de reizigers”, aldus Baeken.

Infrabel bevestigt wel dat wissels of sporen die lang in onbruik zijn, worden afgebroken. Zo wordt er onder meer verwezen naar de goederenspoorlijn in Ieper en naar spoorlijn 73 die in Adinkerke de grens overstak. “Er rijdt daar al jaren geen trein meer. Daar moeten die sporen sowieso vervangen worden”, aldus Infrabel, dat benadrukt dat ze enkel uitvoeren wat wordt gevraagd. De vraag moet in eerste plaats komen vanuit de overheid of van operator NMBS.

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier