Het masterplan voor het Stationsproject Kortrijk, een samenwerkingsverband tussen NMBS, Infrabel, De Lijn, stad Kortrijk, Agentschap Wegen en Verkeer en Parko, is zo goed als rond. Dit project betreft niet alleen de bouw van een ...

Het masterplan voor het Stationsproject Kortrijk, een samenwerkingsverband tussen NMBS, Infrabel, De Lijn, stad Kortrijk, Agentschap Wegen en Verkeer en Parko, is zo goed als rond. Dit project betreft niet alleen de bouw van een nieuw trein- en busstation, maar ook de heraanleg van de volledige stationsbuurt. Op 11 juni worden alle Kortrijkzanen naar de Schouwburg uitgenodigd om te komen luisteren naar een uiteenzetting over de plannen omtrent het nieuwe station en de omgeving. DebatbrunchOp zondag 29 juni volgt dan een debatbrunch in de Concertstudio en Track waar iedereen kan deelnemen aan een participatiemoment. Deze input zal worden overgemaakt aan het studiebureau Eurostation om waar mogelijk te verwerken in het ontwerp. Het masterplan wordt gefinaliseerd begin 2015. De basisprincipes van het masterplan zijn een autoluw stationsplein, een eigentijds trein- en busstation, een fietstunnel en extra fietsenstallingen, een groene stationsbuurt en link met Hoog Kortrijk, een groene boulevard die de Kluifrotonde vervangt, een ondergrondse tunnel van de Zandstraat tot voorbij de Kluifrotonde en een nieuwe ondergrondse parking. (AXV)