In Aartrijke werkt de trajectcontrole wél: “Kunnen het iedere gemeente aanbevelen”

Burgemeester Annick Vermeulen bij de trajectcontrole in de Noordstraat. © foto Kurt

In onze regio zijn er twee wegen waarop er trajectcontrole is: in de Noordstraat in Aartrijke en langs de Oostendesteenweg in Ichtegem. Al is de trajectcontrole in Ichtegem nog ruim een maand buiten werken, nadat begin januari een beschonken bestuurder de paal ramde ter hoogte van Den Engel. Binnenkort krijgt grondgebied Ichtegem er nog een tweede trajectcontrole bij, langs de Oostendesteenweg in Eernegem.

De eerste gewone weg in West-Vlaanderen die een trajectcontrole kreeg, was de Noordstraat in Aartrijke. Het traject is anderhalve kilometer lang en is in werking sinds 2016. “We hebben toen eerst proefgedraaid en de cijfers waren ronduit zorgwekkend”, aldus Annick Vermeulen, burgemeester van Zedelgem. “In de eerste tien dagen gebeurden meer dan 2.500 snelheidsovertredingen. Een verontrustend én duizelingwekkend cijfer.”

“Daarna is het snel verbeterd. Uit de cijfers van vorig jaar blijkt dat sinds de trajectcontrole er staat ‘slechts’ 2,16 procent van de chauffeurs een snelheidsovertreding begaan heeft. Vroeger bij puntcontroles reed 24 procent van de chauffeurs te snel.”

“De constante controle zorgt wel voor een pak extra administratie. Procentueel zijn er dan wel minder overtredingen, toch worden er op elke seconde van de dag auto’s gecontroleerd. Politiezone Het Houtsche heeft hierdoor een pak extra werk bij gekregen.”

Diefstal oplossen

“Een trajectcontrole doet meer dan op snelheid controleren”, benadrukt Annick Vermeulen. “Door de aangepaste snelheid, gebeuren er minder ongevallen. De politie kan de beelden van de camera’s ook gebruiken om onderzoek te doen naar diefstallen. Daarnaast zijn de camera’s ook uitgerust met nummerplaatherkenning, wat dan weer helpt om chauffeurs uit het verkeer te halen die niet verzekerd zijn. Dat is toch ook iets heel belangrijk. Want kom maar eens in een ongeluk terecht waarvan de tegenpartij niet verzekerd is!”

Als het aan de burgemeester van Zedelgem ligt, dan worden er op het grondgebied Zedelgem nog trajectcontroles geïnstalleerd “Ik kan het elke burgemeester aanraden. Wij zijn zeer tevreden over onze trajectcontrole. Ik zeg zeker niet neen tegen extra trajectcontroles, maar we moeten ons meerjarenplan nog opmaken. Als er nog wegen zijn die zich ertoe lenen, bekijken we dat zeker. Maar op de gewestwegen is het niet aan ons om die investering te doen”, besluit Annick Vermeulen.

Wij deden navraag bij de burgemeesters in onze regio. En enkel grondgebied Ichtegem krijgt er op korte termijn – vermoedelijk nog dit voorjaar – een trajectcontrole bij. Die komt ook langs de Oostendesteenweg. “De nieuwe trajectcontrole komt er tussen de Halve Barreel en Koffie Torenhof in Eernegem. Het Vlaams Gewest start over enkele maanden met de installatie”, bevestigt burgemeester Jan Bekaert.

Ook in Diksmuide komt er een trajectcontrole bij op de Provinciebaan richting Koekelare.

Roeselaarseweg

Ook in Torhout zijn ze grote voorstander voor het invoeren van trajectcontroles. Elsie Desmet, schepen van Mobiliteit: “Uit cijfers blijkt dat trajectcontroles de beste manier zijn om mensen te verplichten zich te houden aan de opgelegde snelheidsbeperkingen. Helaas is dit systeem nog altijd heel duur. In het programma van het Vlaams Gewest zijn er momenteel geen trajectcontroles voorzien op het grondgebied Torhout. Vanuit Torhout hebben wij in het verleden al het voorstel gedaan om een trajectcontrole te plaatsen langs de Roeselaarseweg, een gewestweg. Op heden is deze locatie echter nog steeds niet opgenomen in het programma van het Vlaams Gewest.”

“Op termijn willen we overschakelen op trajectcontrole samen met ANPR-camera’s (automatische kentekenplaatherkenning). Hiervoor moet een goede backoffice uitgewerkt worden bij de politie en moet er ook een draagvlak zijn bij hun diensten voor de verwerking van de pv’s. We willen in dit kader ook werk maken van samenwerkingsovereenkomsten met buurgemeenten en politiezones om grensoverschrijdende trajectcontroles te plaatsen en mogelijk te maken. De hoge snelheden en ongevallen stoppen immers niet aan de gemeentegrenzen. Door het plaatsen van een gezamenlijke trajectcontrole kunnen ook de kosten worden gedeeld.”