Hart van Oudenburgse stadscentrum wordt fietszone

Door het voorzien van een fietszone wil het gemeentebestuur de leefbaarheid in het historisch centrum van de stad verhogen en anderzijds ook inzetten op verkeersveiligheid. (foto TVA)
Redactie KW

Het hart van het Oudenburgse stadscentrum, beter bekend als ‘t Steedje, wordt weldra een fietszone. Concreet krijgen fietsers – én voetgangers – voorrang op auto’s. De snelheid voor auto’s wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur en ze mogen geen fietsers inhalen.

“Met deze nieuwe ingreep willen we de leefbaarheid en verkeersveiligheid in het centrum verhogen”, duidt schepen van Mobiliteit Gino Dumon (SP.A). Een fietszone is een relatief nieuw concept in ons land. Sinds juli 2019 kunnen Belgische steden en gemeenten zelf deze zones inrichten. Concreet: in een fietszone zijn auto’s welkom, maar ze mogen de fietsers niet inhalen en rijden maximum 30 kilometer per uur. Fietsers mogen de hele breedte van de weg gebruiken in een éénrichtingsstraat of het hele rijvak in een tweerichtingsstraat. “De Sint-Pietersstraat, Kapellestraat, Kerkstraat, Mariastraat worden fietsstraten waarbij de maximale snelheid verlaagd wordt en fietsers voorrang hebben op de auto’s”, preciseert schepen Dumon. “Deze straten worden samengebundeld in een fietszone.”

Duidelijk signaal

“Met deze ingreep willen we enerzijds de leefbaarheid in het historisch centrum van onze stad verhogen, maar anderzijds ook inzetten op verkeersveiligheid.” Kortrijk was de eerste stad met zo’n fietszone, ook Mechelen is gevolgd net als Diksmuide en Deinze. “Met de fietszone geven we een duidelijk signaal: de fietser bepaalt in onze binnenstad de maat van het verkeer”, benadrukt schepen Dumon. “Eerder al hebben we in samenspraak met De Lijn ervoor gezorgd dat de bussen niet meer door ‘t Steedje rijden.”

Stadsvernieuwing

Burgemeester Anthony Dumarey (Open VLD) pikt in: “Deze fietszone is een volgende stap in onze stadsvernieuwing. ‘t Steedje werd onlangs geselecteerd voor het ‘T. OP-kustzone’-traject van de provincie West-Vlaanderen, waarbij de stadskernvernieuwing zal worden voorbereid. Deze fietszone is een tussenstap om tot een verkeersveilige, aangename binnenstad te komen waar het aangenaam leven en wonen is.” Eerder werd al de Groenedijkstraat en Oude Gistelseweg als fietsstraat ingericht. Het aangepaste verkeersreglement komt op de gemeenteraad van 14 oktober in de gemeenteraad ter stemming. (TVA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier