Het principe van een Mobitfiets is simpel. In tegenstelling tot de Blue-bikes, de blauwe fietsen aan het station, hoef je de groene variant niet naar dezelfde plek terug te brengen. Je kan hem na betaling van een waarborg van 49 euro en een online inschrijving gewoon openen met een specifieke app op je smartphone. Een ritje kost je het eerste uur maar 0,45 cent per 20 minuten. Maar dat bedrag loopt na een aantal uur op tot een euro. Stad Kortrijk komt niet tussen in die kostprijs, die wordt bepaald door Mobit, de start-up achter de groene fietsen. "Wij betalen dat bedrijf wel om actief te zijn in Kortrijk", vertelt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). "Maar er komt steeds meer concurrentie op die markt, het zou dus kunnen dat we die prijs in de toekomst gaan heronderhandelen."
...

Het principe van een Mobitfiets is simpel. In tegenstelling tot de Blue-bikes, de blauwe fietsen aan het station, hoef je de groene variant niet naar dezelfde plek terug te brengen. Je kan hem na betaling van een waarborg van 49 euro en een online inschrijving gewoon openen met een specifieke app op je smartphone. Een ritje kost je het eerste uur maar 0,45 cent per 20 minuten. Maar dat bedrag loopt na een aantal uur op tot een euro. Stad Kortrijk komt niet tussen in die kostprijs, die wordt bepaald door Mobit, de start-up achter de groene fietsen. "Wij betalen dat bedrijf wel om actief te zijn in Kortrijk", vertelt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). "Maar er komt steeds meer concurrentie op die markt, het zou dus kunnen dat we die prijs in de toekomst gaan heronderhandelen."Het proefproject kostte de stad zo'n 7.500 euro en was succesvol genoeg om er een vervolg aan te breien. Dat is niet overal het geval. Zo werden er in Rijsel bijna 1.000 deelfietsen weggehaald omdat ze aan de lopende band beschadigd en gestolen werden. "Gelukkig hebben we daar in Kortrijk minder problemen mee. Op dit moment zijn er 9 fietsen defect", aldus de schepen. "Je kan vandalisme signaleren via de app en vzw Mobiel staat in voor herstellingen. Een probleem dat we wel hebben in Kortrijk is dat de fietsen soms in een of andere uithoek blijven staan. Die worden na een tijdje wel opgehaald en ergens anders geplaatst." Nochtans is een veelgehoorde kritiek dat ook hier de deelgemeenten vergeten worden. Doordat de fietsen daar weg gehaald worden is fietsen van Heule naar Kortrijk bijvoorbeeld zelden mogelijk, terwijl dat in de omgekeerde richting wel kan. "Daarom wil ik toch nadenken over hoe we dat systeem kunnen optimaliseren", aldus de schepen. "We werken nu al met een zonesysteem: als je bijvoorbeeld uit de zone van het stadscentrum gaat, betaal je iets meer. De fietsen zijn immers bedoeld voor korte afstanden. Maar ik wil een systeem uitdenken waarbij het makkelijker wordt om naar de deelgemeentes te fietsen. Misschien kunnen we speciale fietsenstallingen voorzien, of bepaalde straten die gemakkelijker bereikbaar zijn in de kijker zetten door bonuspunten uit de delen." Concrete plannen daarvoor zijn er evenwel nog niet.Op dit moment zijn er 1.445 geregistreerde gebruikers in Kortrijk, dat is net geen 2 procent van alle inwoners. Maar niet al die mensen gebruiken de fietsen ook, zo is er in de winter bijvoorbeeld een enorme daling in gebruik. "De fietsen zijn dan ook bedoeld als aanvulling op de bestaande vervoersmiddelen, en niet als vervanging van je eigen fiets", verduidelijkt Axel. "Zelf gebruik ik die bijvoorbeeld als ik mijn eigen fiets naar de fietsenmaker heb gebracht of na een avondje uit." Sofie Lisabeth en haar zoon Alexander wonen in de wijk De Blauwe Poort en zijn twee van die geregistreerde gebruikers. "Al moet ik inderdaad toegeven dat ik het systeem nog nooit gebruikt heb", zegt Sofie. "Ik zie het meer als een zekerheid in noodgevallen. Mijn zoon Alexander heeft wel al eens een paar rondjes gemaakt hier in het park, maar meer ook niet. Volgens mij zijn wij niet de enige. Het staat in onze buurt vol met die fietsen en ik zie die amper bewegen." Die indruk heerst bij meer inwoners. Er is dus zeker nog ruimte voor meer gebruikers. Toch is er al concurrentie op komst voor de Mobits. "Het aantal gebruikers van zowel de groene als de blauwe deelfietsen blijft stijgen", vertelt Axel Weydts. "En zijn er ook andere bedrijven die interesse hebben. Ik heb vandaag nog een meeting met een bedrijf dat elektrische deelfietsen wil organiseren in Kortrijk en ook elektrische steps zitten eraan te komen." Vraag is of dat wel nodig is, aangezien het systeem van de groene deelfietsen nog lang niet bij alle inwoners bekend is? "Ik denk dat al die systemen elkaar in evenwicht zullen houden. En zo lang ze kwalitatief en veilig zijn zie ik niet waarom ze hier niet welkom zijn. Al zal ik er wel op toe zien dat er geen wildgroei van fietsen en steps ontstaat in het straatbeeld. Het moet aangenaam blijven", besluit de schepen.