De centrale kernzone rond de Steenstraat, Geldmuntstraat, Markt en Wollestraat kan en moet autovrij gemaakt worden. Wat gemotoriseerd verkeer betreft, mogen alleen openbaar vervoer en taxi's, bewoners, mindervaliden en leveranciers (binnen venstertijden) deze zone nog binnen. Twee beweegbare paaltjes aan Sint-Salvator en aan de Geldmuntstraat volstaan om dit in te voeren", zegt gemeenteraadslid Marleen Ryelandt. Zij zal dit plan vanavond voorleggen aan de Brugse gemeenteraad.
...

De centrale kernzone rond de Steenstraat, Geldmuntstraat, Markt en Wollestraat kan en moet autovrij gemaakt worden. Wat gemotoriseerd verkeer betreft, mogen alleen openbaar vervoer en taxi's, bewoners, mindervaliden en leveranciers (binnen venstertijden) deze zone nog binnen. Twee beweegbare paaltjes aan Sint-Salvator en aan de Geldmuntstraat volstaan om dit in te voeren", zegt gemeenteraadslid Marleen Ryelandt. Zij zal dit plan vanavond voorleggen aan de Brugse gemeenteraad."Deze nieuwe mobiliteitsaanpak voor de kernzone koppelen we aan een nieuwe en realistische visie op het openbaar vervoer. Vanuit de leefbaarheid pleiten we er voor alle dieselbussen uit de binnenstad te weren en deze te vervangen door hybride bussen", zegt lijsttrekker Raf Reuse. "De stervormige bediening van de binnenstad botst de laatste jaren op zijn grenzen. Heel wat diensten en loketfuncties zijn de jongste jaren uit de binnenstad verdwenen en hebben zich o.a. rond het station gevestigd. Maar veel reizigers van en naar de deelgemeenten krijgen nog altijd hun sightseeing tour door de binnenstad, met bovenop het risico op bijkomend tijdverlies aan de bruggen. Het aantal bussen dat door de binnenstad rijdt kan volgens ons drastisch omlaag."Loopgravenoorlog"Na zes jaar loopgravenoorlog met De Lijn is er nood aan een constructieve oplossing", vervolgt Marleen Ryelandt. "Voor de stadslijnen voorzien wij een dubbel systeem. Directe verbindingen vanuit de deelgemeenten via de ring naar 't Zand en Station. Deze stadslijnen blijven buiten het ei en vermijden zo heel wat bruggen van de ringvaart en het bijhorende tijdsverlies. De binnenstad krijgt drie specifieke centrumlijnen die vertrekken aan het station /'t Zand. Deze blijven binnen het ei en verknopen aan de stadspoorten met de directe lijnen op de ring. Door binnen het ei te blijven, vermijden de centrumbusjes de bruggen van de ringvaart en het bijhorende tijdsverlies. We koppelen elke centrumlijn aan een van de stadslijnen zodat reizigers van bv. Sint-Pieters, Koolkerke/Sint-Jozef, Sint-Kruis het centrum toch ook zonder overstap kunnen bereiken."Marleen Ryelandt belsuit : "Ons groene busplan biedt de reizigers betrouwbare directe verbindingen vanuit de deelgemeenten. Er komen minder bussen in de binnenstad zonder afbreuk te doen aan de bediening. We voorzien ook een betere spreiding van de buslijnen. De Sint-Jorisstraat is in de afgelopen jaren omgetoverd tot de drukste busstraat van Brugge. Dit heeft geleid tot grote en zeer terechte ergernis bij de bewoners en is hét bewijs bij uitstek van een gebrek aan visie.