Groen Brugge wil geen zwaar vervoer aan schoolomgeving kort voor en na schooltijd

Redactie KW

Raadsleden Charlotte Storme en Marleen Ryelandt gaan de problematiek aankaarten op de gemeenteraad van 28 maart.

Aanleiding is het fatale verkeersongeval van 22 februari in Sint-Andries, toen een kleuter werd gegrepen door een vrachtwagen terwijl hij met zijn fietsje aan de hand het zebrapad wilde dwarsen. De trucker was aanvankelijk gestopt om een eerdere groep door te laten maar merkte niet dat er nog een jongetje achteraan kwam. Hij vertrok net toen de kleine Yamen zich voor de cabine bevond.

Vrachtroutenetwerk

Groen Brugge pleit nu enkele maatregelen, die ze graag tegen het begin van volgend schooljaar willen zien ingaan. Naast de verzekerde aanwezigheid van een gemachtigd opzichter, de invoering van een zone 30 waar dat nog niet zo zou zijn en controle op het naleven van de voorrang van de voetgangers die de weg dwarsen. De oppositiepartij pleit er ook voor om geen vrachtwagenverkeer toe te laten een uur voor aanvang schooltijd en tot een half uur na sluitingstijd.

“Er wordt blijkbaar al jaren gepraat over een vrachtroutenetwerk, waarbij duidelijk wordt aangegeven op welke straten vrachtwagens wel nog mogen rijden en op welke niet”, aldus Storme en Ryelandt. “Enkel voor laden en lossen zouden de vrachtwagens nog op andere straten mogen rijden. De vraag is of Stad Brugge een dergelijk vrachtroutenetwerk in overweging kan nemen en invoeren. In Kortrijk werd beslist om geen zware vrachtwagens meer toe te laten in de buurt van scholen een uur voor en een halfuur na schooltijd, dit moet in Brugge toch ook mogelijk zijn?”

(FJA – Foto a-MVN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier