Dat laat het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) donderdag weten op een vraag van Belga. De grensovergang ligt er al sinds de afbraak van de grensposten in juni van vorig jaar onaangeroerd bij.
...

Dat laat het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) donderdag weten op een vraag van Belga. De grensovergang ligt er al sinds de afbraak van de grensposten in juni van vorig jaar onaangeroerd bij.Het is in eerste instantie de bedoeling om te zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. Tot op heden moeten bestuurders nog steeds het oude traject volgen - het traject van voor de afbraakwerken. "Het is de bedoeling om de E17 daar recht te trekken. De snelheid kan daarna opgetrokken worden tot 120 kilometer per uur", meldt het kabinet. Het gaat hoofdzakelijk om asfalterings-, markerings- en afwateringswerken die naar schatting een twintigtal kalenderdagen in beslag zullen nemen. "Jaar na afbraakwerken nog niets veranderd"Het gaat om een eerste ingreep op het terrein, maar op de concrete herinvulling van de site lijkt het nog wachten. "Meer dan een jaar na de afbraakwerken is er nog niets veranderd", aldus Astrid De Clerck, regioverantwoordelijke Noord-Frankrijk bij VOKA. Nochtans beloofde de vorige minister, Hilde Crevits (CD&V), een herbestemming. Er werd zelfs een master- en beeldkwaliteitsplan opgesteld. Minister Weyts gaf onlangs aan dat hij de site pas zal ontwikkelen in 2021, samen met de dienstenzone in Marke, iets verderop. Bij het kabinet zijn ze formeel: "De werken hebben verschillende fases. De eerstvolgende fase zul dus al dit jaar plaatsvinden", klinkt het."Voor ons is het alvast geen optie om nog eens zes jaar te wachten om een nieuwe invulling te geven", besluit Astrid De Clerck. "De strategische ligging is een schitterende troef om meer institutionele, economische, culturele en andere samenwerkingsvormen tot stand te brengen."(Belga)