Een megaspektakel leek het wel, maandagavond aan de stelplaats van De Lijn in de Nieuwpoortsesteenweg in Oostende. Omstreeks 22.30 uur kwam een vrachtwagen met daarop een splinternieuwe Kusttram van maar liefst 40 ton aan in Oostende. Anderhalf uur daarvoor was de tram vertrokken in Zeebrugge. Daar kwam het gisterenmiddag al toe met de boot uit Spanje. De nieuwe trams worden gebouwd bij fabrikant CAF in Zaragoza. "Begin vorige week werd de tram van Zaragoza naar havenstad Santander getransporteerd, waar het aan boord van een cargoschip werd geladen met als bestemming Zeebrugge", vertelt woordvoerder van De Lijn Karen Van der Seypen. "Zondag kwam de tram daar aan en werd vervolgens op een vrachtwagen geladen voor transport naar Oostende. Het was een flinke uitdaging om een tram 1.700 kilometer verderop te krijgen. En dan staan er nog zo 47 transporten te wachten."
...

Een megaspektakel leek het wel, maandagavond aan de stelplaats van De Lijn in de Nieuwpoortsesteenweg in Oostende. Omstreeks 22.30 uur kwam een vrachtwagen met daarop een splinternieuwe Kusttram van maar liefst 40 ton aan in Oostende. Anderhalf uur daarvoor was de tram vertrokken in Zeebrugge. Daar kwam het gisterenmiddag al toe met de boot uit Spanje. De nieuwe trams worden gebouwd bij fabrikant CAF in Zaragoza. "Begin vorige week werd de tram van Zaragoza naar havenstad Santander getransporteerd, waar het aan boord van een cargoschip werd geladen met als bestemming Zeebrugge", vertelt woordvoerder van De Lijn Karen Van der Seypen. "Zondag kwam de tram daar aan en werd vervolgens op een vrachtwagen geladen voor transport naar Oostende. Het was een flinke uitdaging om een tram 1.700 kilometer verderop te krijgen. En dan staan er nog zo 47 transporten te wachten."Alle 48 nieuwe Kusttrams zullen in Oostende hun nieuwe thuisbasis vinden. De nieuwe vloot van 48 CAF-Kusttrams van het type Urbos100 gaat met een investering gepaard van 100 miljoen euro. "Daarvoor krijgen we heel wat in de plaats", vertelt Samuel Schalkens, manager innovatie en beheer voertuigen bij De Lijn. "Het is de derde generatie trams die door CAF werd ontwikkeld. Het is 31,5 meter lang en telt zes instapdeuren, allemaal met een lage instap. Dat zorgt voor een betere toegankelijkheid voor mensen die minder mobiel zijn of mensen die met een kinderwagen de tram op willen. De vorige kusttrams hadden enkel in het middelste rijtuig een lage instap. De nieuwe trams hebben ook een moderne look en aerodynamische vormgeving. Het telt 54 zitplaatsen en 22 klapzitjes. Bij grote drukte kunnen 187 passagiers de tram op in alle comfort. De nieuwe kusttram is met zijn 2,4 meter breedte ook tien centimeter smaller dan de vorige generatie kusttrams. Dat betekent vijf centimeter aan elke zijde minder, wat nog steeds een goede toegankelijkheid garandeert. De perrons zullen in een latere fase aan de nieuwe kusttram worden aangepast."Het bouwen van de Urbos100 blijkt een heus karwei. De bouw van één tram neemt een maand in beslag. "De reiziger zal zeker het verschil merken als hij op de nieuwe tram stapt. Er zit immers 40 jaar tussen de vorige generatie trams en deze. De tram maakt ook serieuze sprongen vooruit naar veiligheid toe. De huidige tram heeft een andere opbouw van het remsysteem. Het verschil zit hem vooral in de aansturing van de remmen. De huidige trams hebben pneumatische remmen en zijn meer gebaseerd op de treintechnologie. Sinds meerdere jaren worden elektrische en hydraulische remmen gebruikt en dat verkort de remafstand aanzienlijk", aldus Schalkens.De Lijn betrok haar trambestuurders bij de ontwikkeling van de nieuwe kusttrams Dat leidde tot specifieke aanpassingen van de gebruikersinterface in de stuurcabine. "Onze chauffeurs zullen sowieso van de nodige opleidingen worden voorzien alvorens ze de nieuwe Kusttram zullen mogen besturen. Ook de technici moeten weten hoe ze het ding moeten onderhouden. D eerste nieuwe Kusttram gaat pas eind dit jaar in exploitatie. Tegen dan moeten we voldoende chauffeurs hebben om met de nieuwe tram te rijden. Maar er moet ook nog goedkeuring komen om de nieuwe tram in dienst te nemen op ons eigen tramnet. Daarvoor worden de laatste testen op eigen bodem uitgevoerd", besluit de perswoordvoerder. Wie niet kan wachten tot eind dit jaar om plaats te nemen in de nieuwe Kusttram kan het gevoel van reizen met de hypermoderne Urbos100 al eens ervaren in grote steden in Nederland, Luxemburg, Frankrijk en de Verenigde Staten. Daar rijden er al enkel van deze unieke exemplaren rond.Twee uur nadat de tram aan kwam in de Oostendse stelplaats raakte de nieuwe tram voor het eerst de sporen. Daarvoor bouwden de mensen van de transportfirma een spoor van de vrachtwagen tot aan de tramsporen. Daarna liet men de tram heel voorzichtig in de tramsporen rollen. Omstreeks 0.30 uur reed de tram voor het eerst de stelplaats binnen. Roger Kesteloot, sinds 2010 directeur-generaal bij De Lijn, aanschouwde het tafereel aandachtig. Met de komst van de eerste nieuwe Kusttram bereikt De Lijn een nieuwe mijlpaal in haar bestaan. Na 40 jaar is de tramvloot grotendeels aan vernieuwing toe. Een deel van de huidige 46 trams tellende vloot werd gereviseerd en kan nog enige tijd blijven rijden. De huidige vloot wordt de komende twee jaar stelselmatig vervagen door de nieuwe kusttrams.