Gistels stadsbestuur wil parkeerproblematiek van vrachtwagens in en rond industriezone aanpakken

De industriezone is een populaire overnachtingsplek voor truckchauffeurs. © TVA
Redactie KW

Het stadsbestuur werkt aan een oplossing voor de parkeeroverlast die niet-Gistelse truckers soms veroorzaken op het industrieterrein Konijnenbos en langs de Oostendse- en Torhoutsebaan. Een nieuw reglement moet vooral duidelijkheid scheppen voor de lokale chauffeurs die er in het weekend hun truck parkeren.

Konijnenbos en de invalswegen van en naar Gistel kampen al even met parkeeroverlast die wordt veroorzaakt door sommige truckers. “Veel vrachtwagenchauffeurs van buiten Gistel kennen ons industrieterrein maar al te goed”, schetst burgemeester Gauthier Defreyne (Open VLD). “Veel chauffeurs op doorreis spenderen soms enkele dagen – vooral in het weekend – in het industriepark en blijven er zelfs ‘kamperen’. Dat er een tankstation voor vrachtwagens en enkele supermarkten in de buurt liggen, trekt chauffeurs aan. Sommigen laten bij hun vertrek afval achter en dat hoort natuurlijk niet. Dat de snelwegparkings van Jabbeke, Westkerke en Mannekensvere in het verleden werden afgesloten in de strijd tegen mensensmokkel, heeft de bekendheid van ons terrein doen toenemen. Voor alle duidelijkheid: er zijn Gistelse vrachtwagenchauffeurs die in het centrum wonen en logischerwijs hun grote voertuig daar niet kunnen parkeren. Zij plaatsen hun oplegger om praktische redenen in het industrieterrein en zorgen niét voor overlast.”

Om het kaf van het koren te kunnen scheiden, doktert het stadsbestuur nu een plan uit waarbij lokale vrachtwagenchauffeurs een (gratis) parkeerkaart kunnen aanvragen. Daarmee mogen de Gistelse truckers in afgebakende zones hun voertuig plaatsen. (TVA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier