Drie grote betonblokken liggen nu in de voortuin van de woning Berteyn, op het kruispunt van de Goethalslaan, de Peperstraat en de Albrecht Rodenbachlaan in Heule. Deze blokken moeten beletten dat er opnieuw een wagen in hun huis belandt.
...

Drie grote betonblokken liggen nu in de voortuin van de woning Berteyn, op het kruispunt van de Goethalslaan, de Peperstraat en de Albrecht Rodenbachlaan in Heule. Deze blokken moeten beletten dat er opnieuw een wagen in hun huis belandt. Het is de dochter Dymfna Bertyn die het heft in handen nam. Ze liet drie zware betonblokken plaatsen in de voortuin van Dirk. "Ik wil dat mijn ouders zich veilig voelen. In de kamer waar de auto inreed is de speelhoek van mijn dochtertje. Stel je voor dat ze er speelde", zegt Dymfna."De blokken in mijn voortuin gaan nooit meer weg", vertelt Dirk. "Onze mooi voortuin is uiteraard om zeep", voegt Kaatje eraan toe. "Dan is het maar zo. We hadden het ook liever anders gehad maar nood breekt wet." De schrik na het jongste ongeval zit er bij Dirk en zijn echtgenote goed in. "Het heeft een week geduurd vooraleer ik terug in mijn bureel durfde", vertelt Dirk. "Zonder overdrijven kan je spreken van een blijvend trauma."Het kruispunt van de Goethalslaan, de Peperstraat en de Albrecht Rodenbachstraat in Heule blijf een gevaarlijk punt, niettegenstaande het een kruispunt oogt als een ander. "De invoering van zone 30 is voor deze buurt geen goede zaak. Automobilisten kiezen nu de Goethalslaan als vluchtweg om het centrum van Heule te mijden", aldus Dirk en Kaatje. De buurtbewoners vinden dat de stad zijn verantwoordelijkheid moet opnemen. Ze vinden dat de stad hier in gebreke is. Er zijn al veel telefoons, mails en brieven naar de stadsdiensten gestuurd.Buurvrouw Valerie Meersman trok al regelmatig aan de alarmbel. Onlangs kreeg ze een mail vanuit de stad. Hierbij heeft ze haar bedenkingen. De stad besliste onlangs om van de Goethalslaan en de Albrecht Rodenbachlaan een ontsluitingsweg te maken waardoor het plots normaal is dat er hier 4.000 wagens per dag mogen doorrijden. De stad wijst erop dat men niet te snel rijdt. In oktober 2019 maten ze acht dagen de snelheid en hielden 96,6% van de chauffeurs zich aan de verkeersregels. De bewoners denken er anders over. "Wij wonen hier elke dag en wij kunnen u garanderen dat onze bevindingen helemaal anders en accurater zijn", vertelt Valerie. Er zijn snelheidsinfoborden geplaatst. "Dit is net tijdens het Kortrijks verlof met weinig verkeer. Men controleert op verkeerde tijdstippen. Uiteraard is het in de voormiddag omstreeks 10 uur rustig. Men moet even komen vaststellen in de namiddag na de school en werktijd. Dat zijn de spitsuren."Er gebeuren meer ongevallen dan geregistreerd bij de politiediensten. "De meeste ongevallen regelen ze onderling zonder dat er politie aan te pas komt, zoals omvergereden paaltjes die al meerdere keren vernieuwd zijn, auto's die tegen een omheining rijden en vluchtmisdrijf plegen en ongelukken waarbij geen gewonden vallen", zegt Valerie. Automobilisten en fietsers die zonder te stoppen het kruispunt dwarsen en te snel rijden zijn volgens Dirk Berteyn de hoofdoorzaak van de ongevallen. "De macho's die het leuk vinden om over de berm te vliegen met alle wielen van de grond en de snelheidsduivels die 's avonds door de straat scheuren moet men aanpakken. Deze wantoestanden moeten eruit!"De buurtbewoners wijzen er ook op dat er bij dat kruispunt een ophaalpunt van peuters is. "De school begeleidt kleuters naar die plaats waar ouders hun kind ophalen. Kinderen die naar de naschoolse opvang De Puzzel in de Peperstraat, moeten steken op dit kruispunt de straat over." Volgens de stad is daar geen verzamelplaats voor kinderen.Dirk, zijn echtgenote en omwonenden vragen en hopen dat de stad maatregelen neemt om dit kruispunt verkeersveiliger te maken. Een visuele versmalling van de straat, kraspalen en drempels behoren tot de mogelijkheden. "Zolang men geen structurele maatregelen neemt op en rond het kruispunt, zullen hier ongevallen blijven gebeuren. Gemeenteraadslid Stefanie Demeyere (Team Burgemeester) is komen kijken naar de situatie. Tijdens een uur praten zagen we zeven wagens die door de stop reden zonder te kijken", vertelt een nog altijd aangedane Dirk. De stad neemt dit probleem na de vakantie onder de loep.(CHH)