‘Gevleugelde’ zebrapaden moeten de schoolomgeving veiliger maken

Het eerste van twee gevleugelde zebrapaden werd dinsdagmorgen aangelegd in de Gistelsesteenweg in Sint-Andries, Brugge. Vlnr Kristof Mollu (verkeerskundige 'veiligheid' bij AWV), Dries De Rycke (directeur basisschool Zandstraat), Veva Daniels (woorvoerder AWV) en Pieterjan Rynwalt (communicatieverantwoordelijke AWV). © (Foto WK)
Redactie KW

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) experimenteert in Brugge met een nieuw type zebrapad aan de schoolpoort. Het ‘gevleugeld’ zebrapad, tot drie keer breder als een gewoon zebrapad, zou volgens AWV weleens de remedie tegen dodehoekongevallen kunnen zijn.

In combinatie met de beugels of omegaprofielen die er aan weerskanten van de straat voor zorgen dat de voetgangers enkel het centrale gedeelte van het zebrapad gebruiken, moet zo’n gevleugeld zebrapad het oversteken alleszins een stuk veiliger maken. “De bedoeling ervan, is uiteraard dat de bestuurders vroeger zullen stoppen en daardoor een beter overzicht krijgen op het zebrapad. Het risico op dodehoekongevallen zou zo sterk moeten afnemen”, zegt AWV-woordvoerder Veva Daniels.

Op basis van een gedragsobservatie aan de hand van camerabeelden zullen we duidelijk het effect kunnen inschatten

Primeur voor Vlaanderen

Brugge krijgt samen met Melle de primeur, al gaat het voorlopig wel nog maar om een proefproject. Aan de schoolpoort van de Brugse basisschool, langs de Gistelsesteenweg in Sint-Andries, werd in mei al een voormeting uitgevoerd. “Mocht blijken dat door deze maatregel potentiële conflictsituaties en dodehoekongevallen effectief vermeden kunnen worden, dan gaan we die gevleugelde zebrapaden in heel Vlaanderen verder uitrollen in de buurt van scholen. Het is een relatief eenvoudige ingreep die weinig kost. Wel wachten we daarvoor nu eerst de resultaten af van de nameting die zal plaatsvinden in september. Dan pas zullen we, op basis van een gedragsobservatie aan de hand van camerabeelden, duidelijk het effect kunnen inschatten. Wanneer beginnen de bestuurders te vertragen? Stoppen ze effectief wel vóór de zebrapadstrepen? Dat lijkt logisch, maar het gedrag van autobestuurders is erg moeilijk in te schatten”, aldus nog Veva Daniels van AWV.

Volgens het Vias institute, dat waakt over de verkeersveiligheid in België, gebeuren er in ons land elk jaar zo’n vijftig dodehoekongevallen met vrachtwagens. De gevleugelde zebrapaden zijn volgens AWV een Europese primeur. “Dit is een Vlaamse uitvinding, door onze eigen mensen bedacht. Het idee komt dus niet uit het buitenland overgewaaid”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier