In Olsene was er lange tijd een stationnetje. Langs de Dries, waar nu de industriezone is, was van 1838 tot 1978 een treinstopplaats. De tijd dat elk dorp een station had was toen al stilaan voorbij, maar sindsdien is het aantal dagelijkse pendelaars naar Gent, Brussel of Antwerpen sterk toegenomen.
...

In Olsene was er lange tijd een stationnetje. Langs de Dries, waar nu de industriezone is, was van 1838 tot 1978 een treinstopplaats. De tijd dat elk dorp een station had was toen al stilaan voorbij, maar sindsdien is het aantal dagelijkse pendelaars naar Gent, Brussel of Antwerpen sterk toegenomen. Sylvie De Breuck werkt in Gent en zou een station dichter bij huis goed kunnen gebruiken. "Ik krijg van mijn werkgever in Gent een volledige terugbetaling als ik met het openbaar vervoer zou komen. Maar nu is het te tijdrovend om eerst met de bus naar het station van Waregem of Deinze te gaan. Het is ook te duur om met de auto naar het station te gaan, want de parking is er veel duurder geworden de laatste jaren, zelfs voor dagelijkse pendelaars. Bovendien hebben we over twee jaar een student in huis die elke dag naar Gent zal moeten, ook hiervoor zou een station dicht bij huis een fantastisch goed zijn."De studenten zijn inderdaad een grote groep van de pendelaars die dagelijks naar hun studentenstad moeten. Manon Detavernier uit Machelen studeert in Kortrijk en neemt hiervoor dagelijks de trein. "De verbinding tussen Kortrijk en Deinze is niet ideaal, er is maar één trein per uur. Hierdoor mis ik vaak mijn aansluiting met de bus van Deinze naar Machelen. Daarom neem ik ook soms de trein in Waregem, omdat daar een betere aansluiting met de buslijn is, maar het is vaak een reis van twee uur. Een station dichtbij huis zou opties bieden om sneller thuis te zijn, zowel voor mij als voor mijn medestudenten."Manon hoopt op flexibele treinuren, maar zo zijn er nog andere bezorgdheden. De reputatie van de fietsparkings aan de stations van Waregem en Deinze is berucht in Zulte. De veiligheid van de fietsparking is voor velen daarom een belangrijk punt. Ook de concrete locatie van een station en de eventuele onteigeningen die nodig zouden zijn, baren mensen zorgen.In elk geval is de gemeente al sinds 2010 vragende partij voor de heropening van het station. In 2013 werd deze vraag formeel overgemaakt aan NMBS en Infrabel. Sindsdien overleggen de betrokken partijen over de mogelijkheden. "Een realisatie is echter niet eenvoudig en er moeten ook heel wat infrastructurele werken gebeuren aan het spoornet en de omgeving," klinkt het bij het gemeentebestuur. Naar aanleiding van een nieuw regionaal mobiliteitsplan stemde de gemeenteraad in om nogmaals de vraag de vraag te stellen. Naast de grote pendelstroom vanuit Zulte haalt de gemeente ook de afstand van 13 km tussen de stations van Deinze en Waregem aan. "Deze afstand is vrij groot in vergelijking met de rest van het traject Gent-Kortrijk. De ligging van het spoor, centraal doorheen de drie deelgemeentes, biedt een mooie kans om een stuk van het autoverkeer om te buigen tot treinverkeer, zeker in combinatie met het al grotendeels aangelegde lange afstandsfietspad langs het spoor", besluit burgemeester Simon Lagrange.(JF)