Treinverkeer weer mogelijk tussen Lichtervelde en Diksmuide na beschadigde bovenleiding in Kortemark

De buurt is nog volledig afgesloten.© JH
De buurt is nog volledig afgesloten.© JH
Redactie KW

Er rijden sinds woensdagmiddag 15.15 uur weer treinen tussen Diksmuide en Lichtervelde nadat een vrachtwagen met kraanarm dinsdag de bovenleidingen aan het station van Kortemark in de Hoogledestraat afreed. De schade was erg groot.

Het ongeval gebeurde dinsdag rond 11.00 uur. Een vrachtwagen met kraanarm van afvalophaler MIROM reed vanuit het centrum van Kortemark richting Staatsbaan. De chauffeur had niet gezien dat de kraanarm van de truck niet volledig ingeklapt was. De gevolgen waren zwaar.

Levensgevaarlijk

De kraanarm sleurde verschillende bovenleidingen mee die onmiddellijk knapten. Door de zweepslagen van de geknapte bovenleidingen werden ook de slagbomen geraakt. Gelukkig waren er op dat moment geen andere passanten of fietsers die aan de kant stonden anders kon de situatie levensgevaarlijk zijn.

De trucker stopte en verwittigde de hulpdiensten. De brandweer en politie sloten de weg af tot de komst van spoorbeheerder Infrabel. De schade was erg groot. Over een afstand van enkele honderden meters is de bovenleiding geknapt. Meerdere kabels zullen volledig vervangen moeten worden. Ook twee slagbomen en signaalverwerking sneuvelden.

Hopelijk tegen de middag opgelost

Dinsdag was er de hele dag geen treinverkeer meer mogelijk en ook woensdag duurde het tot 15.15 uur voor dat kon. “Het spoor zal afwisselend gebruikt worden voor het treinverkeer richting Diksmuide en afwisselend voor het treinverkeer richting Lichtervelde”, zegt Frédéric Petit van Infrabel. “Daarmee is de grootste hinder voor het treinverkeer achter de rug en kunnen de vervangende bussen afgeschaft worden. De arbeiders van Infrabel blijven wel ter plaatse om de bovenleidingen op het andere spoor te herstellen. Die werken zullen nog een hele tijd in beslag nemen. Zeker vandaag nog maar vermoedelijk ook deze nacht. Er werd beslist om de overweg slechts gedeeltelijk terug vrij te maken voor het wegverkeer. Er is beslist om in de mate van het mogelijke het wegverkeer door te laten. Er is een instructeur ter plaatse die de overweg manueel zal bedienen. Die man kan de slagbomen dan neerlaten en het licht- en geluidssignaal in werking laten treden. Dit om de hinder zoveel mogelijk te beperken voor het wegverkeer. Maar telkens er een trein zal naderen of het werfverkeer op de sporen het niet toelaat om de overweg te dwarsen voor weggebruikers zal de overweg terug gesloten worden. Daarom is het voor het verkeer op de weg toch aan te raden om om te rijden.” Als de werken deze nacht nog verder zouden duren kan ook beslist worden om de overweg alsnog weer te sluiten.”

(JH/Belga)

Lees meer over:

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten