Geen bussen van De Lijn meer langs Kraanplein

Het Kraanplein en de Sint-Jansstraat blijven een voetgangerszone. (foto DC) © Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Horeca-uitbaters op en rond het Kraanplein reageren opgelucht. Na een tijdelijk proefproject deze zomer waarbij het plein verkeersvrij werd gemaakt, besliste het stadsbestuur om nu ook de bussen van De Lijn er permanent te weren. “Een goede zaak dat we hier niet meer om de tien minuten de hinder van een passerende bus hebben”, vertelt Liesbeth De Reyghere van café Flandrine.

De verkeerssituatie waarbij het Kraanplein, met dus ook de Sint-Jansstraat, na de heraanleg ervan deze zomer verkeersvrij werd gemaakt, viel duidelijk in de smaak bij de horeca-uitbaters en hun bezoekers. Voor het nieuwe café Flandrine, op de locatie van de legendarische De Vuurmolen, was het alvast een goede zaak dat de klanten rustig konden genieten op het ruime terras op het plein zelf. En voor de uitbaters in de Sint-Jansstraat, naast het Kraanplein, was de verkeersvrije situatie nog een groter cadeau. Door het smalle voetpad kunnen ze anders geen of nauwelijks een terras plaatsen. Deze zomer konden ze de hele verkeersvrije straat innemen met hun terras waardoor er bij momenten een bruisend festivalsfeertje heerste.

Echter, die situatie was tijdelijk en de stad kondigde eerder al aan dat de bussen van De Lijn opnieuw langs de Sint-Jansstraat via het Kraanplein zouden gaan rijden. Het stadsbestuur wilde er wel een voetgangerszone van maken, met dus enkel doorgang voor prioritaire voertuigen, leveranciers en aangelanden maar dus ook lijnbussen. Met bussen die om de tien minuten passeren, is het voor de uitbaters echter praktisch onmogelijk om een terras te plaatsen. Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) beloofde in overleg te gaan met De Lijn om te horen of ze niet alsnog het traject langs het Kraanplein konden vermijden. En nu blijkt dus dat hij De Lijn effectief zover kon krijgen. Al was dat toch niet helemaal van harte, vernemen we.

Verkeersleefbaarheid

“De nieuwe verkeerssituatie deze zomer werd heel goed onthaald en we kregen dan ook veel positieve reacties”, stelt burgemeester De fauw. “Het plein krijgt nu permanent het statuut van voetgangerszone. Er zullen geen bussen meer rijden over het Kraanplein. Na overleg met De Lijn werd er afgesproken dat de omleidingsroute die De Lijn nu volgt, behouden wordt. Tegelijkertijd voeren we een lengtebeperking voor vrachtwagens van acht meter in in de Boomgaardstraat, de Sint-Jansstraat, de Cordoeaniersstraat en op het Biskajersplein. Zo garanderen we de verkeersleefbaarheid voor de bewoners en verhogen we de veiligheid voor alle weggebruikers.”

Liesbeth De Reyghere van café Flandrine reageert alvast opgelucht op het nieuws: “Ik ben erg tevreden. Het is een heel goede zaak dat we niet om de tien minuten de hinder van een passerende bus hebben. Zeker ook voor mijn collega’s in de Sint-Jansstraat die anders nauwelijks een terras zouden overhouden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier