Geen auto’s meer op Waregemse markt? Oppositiekartel legt lussenplan voor centrum op tafel

© gf
Redactie KW

Oppositiekartel Open VLD/N-VA stelt zaterdag 18 januari zijn lussenplan voor tijdens de belangrijke meeting over de mobiliteitsproblematiek. Dat moet ervoor zorgen dat de verkeersstromen van en naar het centrum gesplitst worden van of naar de Stormestraat en vanuit de Holstraat. Daardoor is er geen doorgaand verkeer meer op de markt.

Gemeenteraadsleden Michiel Vandewalle (N-VA) en Guy Vanden Eynde (Open VLD) zullen het plan verdedigen. De eerste aanzet dateert al van dertig jaar geleden toen de toenmalige PVV Jongeren met Guy Vanden Eynde als voorzitter voorstelden om in het centrum met twee verkeersstromen te werken.

“Sindsdien is er eigenlijk weinig mee gebeurd. Wij zijn nu dertig jaar later. En wat blijkt? Dat het centrum helemaal is toegeslibd”, weet Guy Vanden Eynde. “Wij hebben daarom samen met de collega’s van N-VA het plan opnieuw bovengehaald en het geactualiseerd. Aangepast aan de noden anno 2020 en volgende jaren. Maar het principe blijft: het doorgaand verkeer rond de kerk moet weg. Dat was het wat wij in de eerste gemeenteraad van december vorig jaar voorlegden. Uit de daarna volgende contacten bleek dat het stadsbestuur oren heeft naar ons voorstel. Zaterdag weten wij allicht al heel wat meer.”

De eerste aanzet dateert al van dertig jaar geleden – Guy Vanden Eynde (Open VLD)

“Het is een grote uitdaging maar volgens ons de enige oplossing voor een verkeersluw centrum”, gaat Michiel Vandewalle verder. “Wij vinden dat doorgaand gemotoriseerd verkeer de ring R35 moet nemen. Let wel: de auto blijft welkom in het centrum tot aan de Markt maar niet er over of er rond. Daarom loodsen we de wagens vanuit de Holstraat rechtstreeks de Keukeldamstraat in. Dan kunnen ze verder via de Damweg naar de ring, of via de Zultseweg naar Zulte en de Churchilllaan, eveneens naar de ring of naar Kruishoutem. Hetzelfde voor de Stormestraat. Maar dan zouden wij wel de rijrichting veranderen: vanuit de Stormestraat rechtstreeks de Stormestraat in. Zeker deze tweede lus vraagt aanpassingen. Maar de Markt zelf moet ook heringericht om beide verkeersstromen mogelijk te maken.”

Guy Vanden Eynde en Michiel Vandewalle van het oppositiekartel zijn blij dat het schepencollege interesse heeft in hun voorstel.
Guy Vanden Eynde en Michiel Vandewalle van het oppositiekartel zijn blij dat het schepencollege interesse heeft in hun voorstel.© DJW

“De markt moet een oase van rust worden, met ruimere terrassen voor de cafés achter de dekenale kerk. Intussen heeft de stad van de centrumstraten fietsstraten gemaakt. Dat is zeker ok, maar niet voor het gedeelte Noorderlaan aan het station. Daar moet het doorgaand verkeer normaal kunnen rijden. Voor fietsers moet er aparte ruimte komen. Dat is geen probleem, daar is genoeg plaats voor een fietspad.”

Bussen langs de ring

Verder moeten ook de bussen van de Lijn uit het centrum. Voor deze voertuigen zijn er nieuwe haltes langs de ring. Vanaf daar kunnen de leerlingen stappen naar de school. Daarom is het belangrijk dat de stad maatregelen neemt voor de Keukeldam, waar de vrije basisschool elke dag geconfronteerd wordt met lijnbussen die heel dicht tegen het voetpad rijden en te weinig parkeermogelijkheden voor ouders die de leerlingen met de wagen naar school brengen.

Daarover bracht deze krant enkele maanden geleden al een bijdrage. Toen stelde schepen van Mobiliteit Philip Himpe dat er met de Lijn zou onderhandeld worden en dat de problematiek in het totale verkeersbeleidsplan wordt meegenomen. Over dat punt wordt op 18 januari ook overlegd.

“Iedereen erbij betrekken en info verzamelen”

De vergadering over de mobiliteitsproblematiek zaterdag 18 januari in het stadhuis is de eerste stap naar de uitwerking van een nieuw verkeerscirculatieplan en aanverwante ingrepen voor veilig verkeer in het stadscentrum. Schepen van Mobiliteit Philip Himpe: “Eerst gaan wij met alle 33 raadsleden zaterdag rond de tafel zitten. Daarna volgen contacten met de verschillende politieke fracties in de loop van de volgende weken. Ook met Unizo Waregem en met Waregem Winkelstad. Dat is voor februari”, schetst schepen van Mobiliteit Philip Himpe. “Het is de bedoeling dat iedereen input geeft, inclusief de verkeersdienst en de politie. Uit alle informatie, voorstellen en wensen gaan wij vervolgens na hoe het kan passen in het mobiliteitsplan dat in de gemeenteraad van april dan wordt voorgelegd en waarover moet gestemd.”

Schepen Himpe stipt nog aan dat aan het plan dat het stadsbestuur voor ogen heeft en waarvoor input wordt gevraagd, toch al jaren werd gesleuteld. “Het resultaat zal compleet nieuw zijn, met enkele verrassingen. Maar dat is voor binnen een drietal maanden.”

(DJW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier