Gebuisd: amper 1 op 3 van beloofde fietsinvesteringen is klaar

Mei 2016: gewezen minister van Mobiliteit Ben Weyts rijdt het nieuwe fietspad in Beernem in. Eén van de weinige geplande werken die uitgevoerd werden. (foto MVN)
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) belooft dat ze volgend jaar zeker 32 West-Vlaamse fietsprojecten onder handen zal nemen. Dat aantal kan nog hoger oplopen, want het definitieve plan is nog niet klaar. Maar de vraag is hoeveel werven effectief uitgevoerd zullen worden. Van de 63 beloofde werken van haar voorganger Ben Weyts is op dit moment slechts een derde uitgevoerd. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant.

Om meer Vlamingen te verleiden om de auto vaker in te ruilen voor de fiets, pakte minister Ben Weyts (N-VA) – in de vorige legislatuur minister van Mobiliteit – uit met een Fietsinvesteringsplan. Hij maakte 300 miljoen euro vrij om tussen 2017 en 2019 te investeren in Vlaamse fietspaden langs gewestwegen. Voor West-Vlaanderen werd 35,5 miljoen euro voorzien, waarbij hij in die drie jaar 63 werven zou aanpakken. Daarmee pakte hij in 2018 uit, toen De Krant van West-Vlaanderen met de actie Op het slechte pad de vreselijkste fietspaden van onze provincie in kaart bracht. Nu blijkt dat van die belofte op dit moment nog geen derde is uitgevoerd. Slechts 17 werven kunnen momenteel afgevinkt worden (zie overzicht onderaan dit artikel, red.). Maar: onder de uitgevoerde werven zitten ook de aanleg van rotondes en renovaties van bruggen, waarbij de vraag gesteld kan worden of we dit als een pure fietsinvestering kunnen aanzien. Binnenkort komen daar wel nog 14 werken bij, die nu in uitvoering zijn. Maar 12 taken zitten nog in de studie- of voorbereidingsfase en 20 werken staan nog niet ingepland, staan on hold of zijn stopgezet. Samen is dat meer dan de helft. Wanneer die aangepakt zullen worden, weet niemand.

Naar elkaar wijzen

Waarom zit de helft nog in de voorbereidingsfase of staat het nog niet ingepland of on hold? En waarom worden ook rotondes, afwatering en rioleringswerken onder fietsinvestering ingeschreven? Voor een antwoord wijzen de voormalige en de huidige minister van Mobiliteit naar elkaar. “Binnen de Vlaamse regering bestaat een onderling akkoord om niet meer te communiceren over bevoegdheden die vandaag behartigd worden door een collega”, klinkt het bij het kabinet van Ben Weyts. “Wij zouden het ook niet op prijs stellen als Hilde Crevits nog allerlei uitspraken doet over het Departement Onderwijs, en dat doet zij dan ook niet.”

Minister Lydia Peeters verwijst dan weer naar haar voorganger: “Dit gaat om beleidsbeslissingen van de vorige legislatuur waar ik me niet over kan uitspreken. Wij interpreteren fietsinvesteringen strikt. Bij grote werven waar een totaalaanpak is riolering, nutsleidingen wegenis en fietsinfrastructuur wordt pro rata een berekening gemaakt door de administraties hoeveel het luik fiets inhoudt ten opzichte van het totale project.”

27 in 2020, 32 in 2021

Het Fietsinvesteringplan kreeg bij de installatie van de nieuwe Vlaamse regering alvast geen vervolg. Minister Peeters spreekt nu over een Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP). “GIP 2020 werd goedgekeurd in mei van dit jaar en daarvoor werd een bedrag van 180 miljoen euro uitgetrokken”, zegt minister Peeters. Daarin staan 27 West-Vlaamse fietsprojecten ingeschreven.

“Momenteel zijn we volop bezig met de opmaak van het GIP 2021-2024. Voor fietsinfrastructuur trekken we voor 2021 een bedrag uit van ruim 300 miljoen euro voor heel Vlaanderen om onze fietsambities kracht bij te zetten.” Nog voor het definitieve plan klaar is, laat minister Peeters al weten dat ze, met geld van het relanceplan, in 2021 al zeker 32 nieuwe West-Vlaamse projecten zal aanpakken. Daarvoor maakt ze 12,4 miljoen euro vrij. Dat aantal kan nog hoger oplopen.

Dit zijn de 64 projecten die tegen eind 2019 klaar moesten zijn:

2021 // Dit zijn de 32 projecten dit voor 2021 op het programma staan:

1. Avelgem, N353, beton vervangen door asfalt (300.000 euro).

2. Brugge, N374, aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (35.000 euro).

3. Brugge, N374 (deel 2), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (15.400 euro).

4. Brugge, R030, aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (7.000 euro).

5. Brugge, R030 (deel 2), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (77.000 euro).

6. Brugge. R030 (deel 3), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (122.500 euro).

7. Brugge, R030 (deel 4), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (42.000 euro).

8. Brugge, R030 (deel 5), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (30.800 euro).

9. Brugge, N376, aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (49.000 euro).

10. Brugge, N376 (deel 2), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (441.000 euro).

11. Eernegem, N368, beton vervangen door asfalt en verbreden (196.000 euro).

12. Gistel, N367, beton vervangen door asfalt en verbreden (147.000 euro).

13. Gistel, N367, herstellen van dwars- en langsvoegen i.f.v. fietscomfort (136.000 euro).

14. Harelbeke, Leie, plaatsen leuning langs jaagpad Moleneiland (120.000 euro).

15. Ieper, N008, beton vervangen door asfalt (2.000.000 euro).

16. Ieper, N331, beton vervangen door asfalt (2.000.000 euro).

17. Izegem, Kanaal Roeselare-Leie, aanleg jaagpad op te vernieuwen Zuidkaai (500.000 euro).

18. Knokke-Heist, Leopoldkanaal, herstel jaagdpad tussen Zelzatebrug en Ramskapellebrug (335.000 euro).

19. Knokke-Heist, N376, aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (396.200 euro).

20. Koksijde, N355, beton vervangen door asfalt en verbreden (238.000 euro).

21. Koksijde, N008, herstel asfaltverharding (224.000 euro).

22. Langemark, N313, beton vervangen door asfalt (670.000 euro).

23. Middelkerke, N318, toplaag in asfalt (en betononderlaag) uitbreken en vervangen door asfalt (476.000 euro).

24. Nieuwpoort, Kanaal Nieuwpoort-Duinkerke, heraanleg Pieter Deswartelaan (1.400.000 euro).

25. Oostende, N341, beton vervangen door asfalt en deels aanbrengen nieuwe slemlaag (336.000 euro).

26. Oostende, R031, klinkers vervangen door asfalt (140.000 euro).

27. Waregem, N357, vervangen van de betonverharding van het fietspad (500.000 euro).

28. Wervik, N008, herstel asfaltverharding (200.000 euro).

29. Wervik, N311, lokaal betonherstel i.f.v. fietscomfort (500.000 euro).

30. Zwevegem, N391, fietshelling aanbrengen richting DR-fietspad langs kanaal (320.000 euro).

31. Provinciaal, hoogteverschillen wegwerken ter hoogte van kruispunten (200.000 euro).

32. Provinciaal, Provinciale Commissie Verkeersveiligheid (PCV)-dossiers (200.000 euro).

Dit zijn de 27 projecten dit voor 2020 op het programma staan:

1. Anzegem, N382, onteigening voor herinrichting vak Waregem-Anzegem met fietspaden (500.000 euro).

2. Avelgem, N353, onderhoud Doorniksesteenweg (120.000 euro).

3. Brugge, R30, studie naar veilige en vlotte stationsomgeving (400.000 euro).

4. Brugge, tijdelijke Kruispoortbrug (25.000 euro).

5. Brugge, studie naar vernieuwen Steenbruggebrug (787.500 euro).

6. Brugge, herstellen jaagpad in Beernem en Oostkamp (F6) (335.849 euro).

7. Damme, N4, onteigeningen voor ombouw van N49 (1.500.000 euro).

8. Damme, herstellen jaagpad in Damme (F311) (669.860 euro).

9. Ieper N8/N38 Studie voor N8 x N38 Pilksemseweg (180.000 euro).

10. Ieper, onteigeningen voor structureel onderhoud fietspadenproject (100.000 euro).

11. IJzer, herstellen jaagpad Poperinge-Stavele-Roesbrugge (1.003.428 euro).

12. Jabbeke, herstellen jaagpad in Oudenburg en Jabbeke (462.354 euro).

13. Kortrijk, R36, herinrichting R36, bouw fiets- en bustunnel van kruispunt Panorama tot Appel (1.500.000 euro).

14. Kortrijk, studie naar Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) (30.000 euro).

15. Kortrijk, bouw Reepbrug (1.500.000 euro).

16. Lichtervelde, N32, herinrichting N32 Roeselarebaan (300.000 euro).

17. Menen, N366, herinrichting N32 Dronckaertstraat (100.000 euro).

18. Meulebeke, onteigeningen voor fietspaden tussen Meulebeke en Dentergem (3.029.000 euro).

19. Meulebeke, studie naar fietspaden tussen Meulebeke en Dentergem (100.000 euro).

20. Middelkerke, aanleg fietspaden Brugssteenweg en Schorestraat (2.500.000 euro).

21. Nieuwpoort , fiets- en voetbrug (3.000.000 euro).

22. Nieuwpoort , heraanleg Pieter Deswartelaan, fase 2 (F39) (440.000 euro).

23. Oostende, R31, studie naar ongelijkgrondse verbindingen over de R31 (250.000 euro).

24. Oostrozebeke, N327/N305, rotonde aan N327/N305 en aanpassing rijweg (516.300 euro).

25. Oostrozebeke, herstellen jaagpad F36 (499.911 euro).

26. Oudenburg, N358, structureel onderhoud (260.100 euro).

27. Tielt, studie naar structureel onderhoud en aanleg fietspad tussen Tielt en Aarsele (250.000 euro).

2021 // Dit zijn de 32 projecten dit voor 2021 op het programma staan:

1. Avelgem, N353, beton vervangen door asfalt (300.000 euro).

2. Brugge, N374, aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (35.000 euro).

3. Brugge, N374 (deel 2), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (15.400 euro).

4. Brugge, R030, aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (7.000 euro).

5. Brugge, R030 (deel 2), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (77.000 euro).

6. Brugge. R030 (deel 3), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (122.500 euro).

7. Brugge, R030 (deel 4), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (42.000 euro).

8. Brugge, R030 (deel 5), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (30.800 euro).

9. Brugge, N376, aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (49.000 euro).

10. Brugge, N376 (deel 2), aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (441.000 euro).

11. Eernegem, N368, beton vervangen door asfalt en verbreden (196.000 euro).

12. Gistel, N367, beton vervangen door asfalt en verbreden (147.000 euro).

13. Gistel, N367, herstellen van dwars- en langsvoegen i.f.v. fietscomfort (136.000 euro).

14. Harelbeke, Leie, plaatsen leuning langs jaagpad Moleneiland (120.000 euro).

15. Ieper, N008, beton vervangen door asfalt (2.000.000 euro).

16. Ieper, N331, beton vervangen door asfalt (2.000.000 euro).

17. Izegem, Kanaal Roeselare-Leie, aanleg jaagpad op te vernieuwen Zuidkaai (500.000 euro).

18. Knokke-Heist, Leopoldkanaal, herstel jaagdpad tussen Zelzatebrug en Ramskapellebrug (335.000 euro).

19. Knokke-Heist, N376, aanliggend fietspad vrijliggend maken of aanliggend verhoogd als vrijliggend niet meteen mogelijk is (396.200 euro).

20. Koksijde, N355, beton vervangen door asfalt en verbreden (238.000 euro).

21. Koksijde, N008, herstel asfaltverharding (224.000 euro).

22. Langemark, N313, beton vervangen door asfalt (670.000 euro).

23. Middelkerke, N318, toplaag in asfalt (en betononderlaag) uitbreken en vervangen door asfalt (476.000 euro).

24. Nieuwpoort, Kanaal Nieuwpoort-Duinkerke, heraanleg Pieter Deswartelaan (1.400.000 euro).

25. Oostende, N341, beton vervangen door asfalt en deels aanbrengen nieuwe slemlaag (336.000 euro).

26. Oostende, R031, klinkers vervangen door asfalt (140.000 euro).

27. Waregem, N357, vervangen van de betonverharding van het fietspad (500.000 euro).

28. Wervik, N008, herstel asfaltverharding (200.000 euro).

29. Wervik, N311, lokaal betonherstel i.f.v. fietscomfort (500.000 euro).

30. Zwevegem, N391, fietshelling aanbrengen richting DR-fietspad langs kanaal (320.000 euro).

31. Provinciaal, hoogteverschillen wegwerken ter hoogte van kruispunten (200.000 euro).

32. Provinciaal, Provinciale Commissie Verkeersveiligheid (PCV)-dossiers (200.000 euro).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier