Fluvia blijft CNG-wagens weren uit ondergrondse parkeergarages in Kortrijk en Waregem

Ook in de parkeergarage aan het Schouwburgplein mogen CNG-wagens niet inrijden. © AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Brandweerzone Fluvia is een van de laatste zones in Vlaanderen die CNG-wagens weert uit ondergrondse parkeergarages. Vooral in Kortrijk, waar parkeren in het centrum dezer dagen bijna uitsluitend ondergronds kan, is dat een probleem. Gemeenteraadslid Matti Vandemaele (Groen) riep het stadsbestuur op het matje, voorlopig zonder resultaat.

Tijdens de gemeenteraad van maart van dit jaar deed Vandemaele al eens het voorstel om CNG-wagens toe te laten in de ondergrondse parkeergarages van de stad. De bevoegde schepen, Axel weydts (SP.A) gaf toen aan dat er onderhandelingen aan de gang waren met Fluvia. “Ik heb deze onderhandelingen ondertussen acht maanden afgewacht, maar blijkbaar was de argumentatie die ik toen gebruikte niet overtuigend genoeg om Fluvia -als enige zone in het land!- overstag te laten gaan”, aldus het gefrustreerde gemeenteraadslid.

Even veilig als benzine

CNG is een gas, maar in tegenstelling tot zijn bekendere tegenhanger LPG wordt het niet afgeleid van petroleum. In principe is het aardgas dat onder druk staat. CNG is dan ook ecologischer dan benzine of diesel. Volgens een recent onderzoek van professor Jan Berghmans is een CNG-wagen parkeren in een ondergrondse parkeergarage niet gevaarlijker dan als je hetzelfde doet met een benzinewagen. In alle andere brandweerzones in Vlaanderen is dat dan ook tenminste deels toegelaten. “Maar dat is blijkbaar onvoldoende voor de zone Fluvia en de stad Kortrijk”, aldus Vandemaele. “En dat terwijl beide organisaties zelf met dergelijke wagens rond rijden!”

Het gemeenteraadslid stelt zich dan ook vragen bij de huidige gang van zaken. “Over welk wetenschappelijk materiaal beschikt Fluvia (blijkbaar als enige in het land) om het been stijf te houden?”, vraagt hij zich af. “Blijkbaar wegen deze argumenten zwaarder door dan adviezen en wetenschappelijke studies. Ik zou deze argumenten graag kennen. Omdat onze fractie ervan overtuigd is dat deze argumenten er gewoon niet zijn”, besluit hij.

Niet van wijken weten

De schepen belooft de problematiek ten laatste tegen de gemeenteraad van 13 januari uit te klaren. “Ik heb sinds dat wetenschappelijk onderzoek aan het licht kwam nog eens navraag gedaan bij de brandweer”, aldus Axel Weydts. “En ook mijn verbazing was groot toen bleek dat de officier niet wilde wijken van zijn standpunt. Volgens mij gaat het hier om een miscommunicatie, ik zal zekert nog en poging doen om hem tot rede te brengen. Als dat niet lukt gaan we stappen ondernemen.”

Gemeenteraadslid Matti Vandemaele (Groen) vindt het welletjes geweest met de weigeringen van Fluvia.
Gemeenteraadslid Matti Vandemaele (Groen) vindt het welletjes geweest met de weigeringen van Fluvia.© AN

CNG-wagens zijn aan een opmars bezig in Vlaanderen, waar in 2017 nog 2.137 nieuwe voertuigen op CNG ingeschreven werden, waren er dat in 2018 al 3.203. In de eerste helft van 2009 registreerden zich al meer dan 1.500 nieuwe eigenaars. Er is dus een stijgende trend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier