Transportfederatie ziet oplossing voor fileprobleem aan de grens

Er staan opnieuw lange files om Frankrijk binnen te rijden.© CL
Er staan opnieuw lange files om Frankrijk binnen te rijden.© CL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Frankrijk laat zijn tanden zien in de strijd tegen het coronavirus. Over zowat de gehele lengte van de Franco-Belgische grens worden controleposten opgetrokken om het naleven van de maatregelen en de avondklok af te dwingen. Dit zorgt op heel wat plaatsen voor lange files, waarbij vooral de E17 wordt getroffen. “Zorg voor een aparte vrachtwagenstrook en de filevorming zal aanzienlijk verminderen”, klinkt het vanuit de Transport- en Logistiekfederatie Vlaanderen.

Sedert zondagnacht 31 januari maken ze opnieuw deel uit van het dagelijkse beeld aan de grensovergang in Rekkem. Kilometerslange rijen met vrachtwagens die staan aan te schuiven om Frankrijk binnen te kunnen. De Franse overheid kent geen genade voor wie de strenge maatregelen met de voeten treedt en door de mazen van het net glippen is nagenoeg onmogelijk.

Eigen rijstrook voor vrachtwagens

Ondertussen vielen in de staart van de file al heel wat brokken door kop-staartaanrijdingen. “Toch kan dit heel wat vlotter verlopen, al moeten verschillende diensten nu wel gaan samenwerken!” Lode Verkinderen, directeur van organisaties binnen de Transport- en Logistiekfederatie, lanceerde eerder deze dag een erg aparte oproep.

“Geef vrachtwagens een aparte rijstrook, een rijstrook waar auto’s niet thuis horen en heel wat hinder zal worden vermeden. We horen van onze leden verhalen hoe ze uren verliezen met aanschuiven en hoe vaak gevaarlijke situaties ontstaan. Door vrachtverkeer een eigen rijstrook te geven kan hiermee komaf worden gemaakt.”

Nederland

Het voorstel komt niet zomaar uit de lucht gevallen maar is gebaseerd op concrete voorbeelden zo blijkt. “ Tijdens de eerste lockdown hadden we een gelijkaardig scenario aan de Belgisch-Nederlandse grens ”, verklaart hij.

“Iedereen werd er staande gehouden voor controle, waarop 70% verder mocht rijden. Die 70% bestond nagenoeg alleen uit vrachtverkeer. Aan de Nederlandse grens was de situatie natuurlijk niet optimaal waardoor heel wat hinder ontstond maar hier kan dit anders!”

Efficiënt en veilig werken

Het is vooral de unieke plaats aan de grensovergang in Rekkem die soelaas kan brengen. “Aan de E17 ligt er pal op de grens een grote parking”, zegt Lode. “Het zou dus heel nuttig zijn om het verkeer al vanaf Kortrijk te laten vertragen om zo gaandeweg 1 rijstrook voor het vrachtverkeer te gaan reserveren.”

“Op die manier kunnen personenwagens nog steeds veilig verder rijden, terwijl vrachtwagens aan een apart tempo de grens over rijden. Via de parking kunnen ze worden afgesplitst, waardoor de ordediensten zich kunnen concentreren op het personenverkeer. Een efficiënte en vooral veilige manier om te werken met een minimale impact op het verkeer, iets wat in Antwerpen niet mogelijk was.”

Het voorstel kende bijval bij het Agentschap Wegen en Verkeer, al moeten heel wat diensten hiervoor samenwerken . “Het Agentschap, de federaties, de politie en zelfs de Franse politie. Het zijn allemaal partijen die hiervoor op eenzelfde lijn moeten zitten. Als iedereen hieraan meewerkt kunnen we al binnen enkele uren een aangepaste situatie gaan creëren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier