“Fietssuggestiestroken in Nieuwstraat stoppen omdat het budget op was”

De fietssuggestiestroken lopen niet door tot aan het einde van de Stationsstraat maar stoppen aan het kruispunt met de Nieuwstraat. © CLY
Redactie KW

Op de gemeenteraad vroeg oppositieraadslid Koen Vandenbroucke waarom de pas geschilderde oranje fietssuggestiestroken stoppen aan het kruispunt met de Nieuwstraat en niet doorlopen tot aan het einde van de Stationsstraat. Ook wordt er volgens raadslid Vandenbroucke nog veel te snel gereden in de Stationsstraat.

Dat de oranje suggestiestroken niet werden doorgetrokken tot het einde van de Stationsstraat heeft volgens de burgemeester alles te maken met het budget dat hiervoor beschikbaar was. Er was geen geld om de stroken door te trekken. Nog volgens de burgemeester zijn fietssuggestiestroken niet opgenomen in het verkeersreglement en hebben ze dus ook geen wettelijk kader. Fietsers hebben geen specifieke rechten op deze stroken. In tegenstelling tot een fietspad mogen andere gemotoriseerde voertuigen wel op deze stroken rijden. De stroken worden aangelegd om de weg visueel te versmallen en zo de snelheid van de auto’s te verlagen en de veiligheid van de fietser te verhogen. De parkeerstroken liggen naast de rijweg. Los van de fietssuggestiestroken moeten bestuurders die de rijweg oprijden dat verkeer voorlaten.

“Dat er door sommige automobilisten nog veel te snel gereden wordt, kunnen we met het plaatsen van borden niet verhinderen. Het gaat om een mentaliteitswijziging. Wie te snel rijdt, moet begrijpen dat hij hiermee andere weggebruikers in gevaar brengt, verkeersborden helpen hier niet bij.”

(CLY)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier