De Vrijbosroute is een oude spoorlijn en groene as, die de Handzamevaart in Kortemark verbindt met het Ieperleekanaal in de Ieperse deelgemeente Boezinge. De provincie wil de bestaande fietsverbinding tussen Langemark en Boezinge, die deel uitmaakt van een fietssnelweg, verlengen vanaf de Diksmuidseweg bij de jeugdlokalen van BOE! in Boezinge tot aan de Noordhofweg in Ieper.
...

De Vrijbosroute is een oude spoorlijn en groene as, die de Handzamevaart in Kortemark verbindt met het Ieperleekanaal in de Ieperse deelgemeente Boezinge. De provincie wil de bestaande fietsverbinding tussen Langemark en Boezinge, die deel uitmaakt van een fietssnelweg, verlengen vanaf de Diksmuidseweg bij de jeugdlokalen van BOE! in Boezinge tot aan de Noordhofweg in Ieper. De werken om dit stuk van 2,8 kilometer - dat grotendeels door velden en akkers loopt - aan te leggen als dubbelrichtingsfietspad van 2,7 meter breed in ternair zand zijn gestart.De Ieperse Fietsersbond wil deze nieuwe fietssnelweg laten aansluiten op het Ieperse station via het Scholierenpad, dat volgend jaar wordt verbreed en doorgetrokken langs de wijk Helakker. Hiervoor moet de fietssnelweg de Noorderring kruisen. "Voor een vlotte verbinding vragen we een fietserstunnel onder de Noorderring", zegt Filip Boury van de Fietsersbond.Lees verder onder de fotoWoensdag vond een vergadering plaats over het kruisen met de Noorderring, Veurnseweg en Randweg. "Er zijn enkele scenario's uitgewerkt in het kader van een startnota", zegt Iepers burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper). "In de projectnota moeten dan keuzes gemaakt worden. De bal ligt nu in het kamp van de provincie."De Fietsersbond vraagt ook een tunnel onder de spoorweg op de Poperingseweg richting het Bijlanderpad. "Door de komst van een nieuwe scholencampus en extra bedrijvigheid in dat deel van de stad is het essentieel dat we ambitieus genoeg zijn", meent Boury. "Voor Ieper wordt het een belangrijke fietsverbinding naar de rest van de provincie."Dat blijkt uit de verdere plannen van de provincie: de brug over het Ieperleekanaal wordt gerestaureerd en heropgebouwd en het bestaande fietstraject tot aan de Hooyaardstraat in Langemark-Poelkapelle wordt heraangelegd tot een fietspad in asfaltverharding van 5,5 kilometer lang en 2,5 meter breed. Later wordt de bedding vanaf de Hooyaardstraat tot de Hoogledestraat in Kortemark heringericht.