Speed pedelecs nooit zo populair als vandaag: 39 procent meer ‘snelle e-bikes’ ingeschreven in West-Vlaanderen

De speed pedelecs (niet hier op de foto) zijn elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen.©Kurt De Schuytener a-KDS
De speed pedelecs (niet hier op de foto) zijn elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen.©Kurt De Schuytener a-KDS
Olaf Verhaeghe

De verkoop van speed pedelecs zit nog altijd sterk in de lift, zo blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio. De maand maart van dit jaar brak op vlak van inschrijvingen van de pijlsnelle e-bikes alle records. In onze provincie gaat het de eerste maanden van 2021 om een stijging van 39 procent in vergelijking met vorig jaar.

Sinds het einde van de eerste lockdown in mei vorig jaar kent de speed pedelec – elektrische fietsen waarmee je makkelijk tot 40 à 45 kilometer per uur haalt – in België een niet te stuiten opmars. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio die het aantal nieuwe inschrijvingen van speed pedelecs in kaart bracht.

In vergelijking met maart vorig jaar zijn er in 2021 57,5 procent meer speed pedelecs ingeschreven. Dat de helft van maart 2020 in volle lockdown viel, speelt daarbij een rol, maar toch is de stijging opvallend. In vergelijking met 2019 gaat het om bijna 29 procent meer nieuwe inschrijvingen. In het eerste kwartaal zijn nu 23,6 procent meer speed pedelecs ingeschreven dan in 2020 en 9,7 procent meer ten opzichte van 2019.

“Opvallend is dat we de stijging in negen van de tien provincies zien”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van Traxio. “Vlaanderen blijft wel veruit de populairste regio, maar ook in Brussel en de Waalse provincies neemt de verkoop snel toe.”

De provincie Antwerpen blijft met 783 nieuwe inschrijvingen ruim koploper. Daar nam de verkoop met iets meer dan een kwart toe. Maar het zijn vooral Limburg (+65 procent in het eerste kwartaal) en West-Vlaanderen (+39 procent in de eerste drie maanden van 2021) die hoge toppen scheren.

Speed pedelecs worden tot slot nog altijd vooral gekocht door particulieren. Het gaat om iets meer dan de helft van de inschrijvingen. Maar ook leasing (+16,3 procent) en bedrijfsfietsen (+10 procent) laten mooie cijfers optekenen. “Verdere investeringen van de overheid in een goede en veilige fietsinfrastructuur zullen deze trend alleen maar verder versterken”, benadrukt Filip Rylant van Traxio.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier