https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Scholieren kunnen veilig van en naar school met fietsplaatjes

© JVGK
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Alle leerlingen van de zeven Katholieke Basisscholen Kortrijk (KBK) kregen de eerste schooldag een fietsplaatje in de kleur van hun school. “We willen daarmee onze leerlingen zichtbaarder maken in het verkeer: het doel is de verkeersveiligheid verhogen”, zegt coördinerend directeur Rik Bossuyt.

De zeven Katholieke Basisscholen Kortrijk zijn Damiaanschool, ’t Fort, ’t Hoge, O.L.V. van Vlaanderen, Sint-Jozef, Sint-Paulus en Sint-Theresia. Ze tellen samen 2.000 leerlingen, zowel in het kleuter- als in het lager onderwijs. Elk van de basisscholen kreeg een jongerenambassadeur voor veilig verkeer.

Extra stap

“Die kinderen ijveren mee voor veilig verkeer van en naar school. We vragen hen hun klasgenootjes te overtuigen van het nut van een fluohesje en een helm. We zijn bezorgd om de veiligheid van onze leerlingen en willen dan ook een extra stap zetten voor die veiligheid. Dit is dan ook de reden dat alle KBK-leerlingen de eerste schooldag een fietsplaatje kregen in de kleur van hun KBK-school.”

Op het plaatje prijkt We mogen gezien worden. Dit fietsplaatje kan onderaan het zadel aangebracht worden zodat ze door achteropkomende voertuigen beter kunnen gezien worden. Kinderen die te voet naar school komen kunnen dit plaatje aanbrengen aan hun boekentas zodat ook zij zichtbaar zullen zijn.

Thibault en Lili zijn twee van de ambassadeurs.
Thibault en Lili zijn twee van de ambassadeurs. © JVGK

Lili van de Sint-Paulusschool en Thibault van de school O.L.V. van Vlaanderen zijn twee van de ambassadeurs. “Veel kinderen komen met de fiets of te voet naar school. Voor hen en voor ons is het belangrijk dat we gezien worden in het verkeer dat soms gevaarlijk is”, zeggen Lili en Thibault.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten