Pro Nieuwpoort wil deelfietsen, meerderheid reageert afwijzend: “Oplossing mobiliteitsprobleem”

Burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) noemt het een onrealistisch plan.© (Foto DV)
Burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) noemt het een onrealistisch plan.© (Foto DV)
Redactie KW

Oppositiepartij Pro Nieuwpoort stelt voor om deelfietsen in te voeren om het fileprobleem in Nieuwpoort aan te pakken. Het stadsbestuur argumenteert dat de meeste personen al een fiets hebben en het geen concurrentie wil voeren met de lokale fietshandelaars.

Oppositiepartij Pro Nieuwpoort lanceerde op de gemeenteraad van donderdag 27 mei het voorstel om deelfietsen in te voeren. Daarmee hoopt de partij de mobiliteitsdrukte deels te kunnen aanpakken. “Met de start van het nieuwe toeristische seizoen worden we wekelijks geconfronteerd met lange files in Nieuwpoort. Deze files ontstaan niet alleen op piekmomenten in het weekend, wanneer tweedeverblijvers of dagtoeristen aankomen of vertrekken, maar ook vaker op weekdagen”, duidt voorzitter Nicolas Vermote.

Hij hekelt het feit dat er nog geen mobiliteitsplan is. “Bovendien stellen we vast dat tijdens hun bezoek aan Nieuwpoort tweedeverblijvers en dagtoeristen nog te vaak en te snel naar de wagen grijpen om zich te verplaatsen tussen Nieuwpoort-Stad en Nieuwpoort-Bad”, voegt de voorzitter toe.

Gezonde levensstijl

Daarom kwam de partij met het voorstel van deelfietsen als een deel van de oplossing om zo minder auto’s op de weg te hebben en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verminderen en een gezonde levensstijl te stimuleren bij inwoners en bezoekers van Nieuwpoort. Voorzitter Vermote verwees ook naar het deelfietsenproject dat Koksijde, Veurne en De Panne gezamenlijk hadden opgezet en een succes bleek te zijn.

Er is trouwens al voorzien dat er samen met de openbare vervoersmaatschappij een Mobipunt wordt ingericht waar tien deelfietsen en twee deelwagens ter beschikking zullen zijn. “Het is echter beperkt in uitvoering”, vindt voorzitter Vermote. “We hebben Mobipunten nodig op het gehele grondgebied van Nieuwpoort. Veel mensen hebben nood aan vervoer tussen Stad en Bad.”

Fietsverhuur blijft iets voor de lokale economie

Tijdens de gemeenteraad stemde de meerderheid het voorstel weg. “Het beeld dat wij van deelfietsen hebben is dat van een hoop onbeheerde fietsen waar respectloos mee zou worden omgegaan. Kijk maar naar de deelsteps in Oostende of deelfietsen in studentensteden waar die ondersteboven op straat liggen”, legt burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) uit.

“Bovendien hebben de meeste tweedeverblijvers hun eigen fietsen mee. Bij bijna elke bouwvergunning voor een nieuw appartementsgebouw worden er fietsgarages voorzien. Recent was er nog een gebouw met maar liefst 720 fietsparkeerplaatsen. Volgens mij hoeft dus helemaal niet ingezet te worden op deelfietsen.”

Onrealistisch

Wat het project van Koksijde, De Panne en Veurne betreft, merkt de burgemeester op dat dit gaat om gemeenten die een station bezitten. Bij Nieuwpoort is dat niet het geval. Daarenboven noemt de burgemeester het voorstel onrealistisch, want Nieuwpoort zou te klein zijn. Overigens zou de belastingbetaler moeten meebetalen voor de deelfietsen en dat wil de burgemeester niet.

“De files ontstaan trouwens doordat veel autobestuurders stoppen voor de fietsers, zelfs op plaatsen waar dat niet hoeft. De auto’s rijden dus moeilijker door omdat er veel fietsverkeer is”, verduidelijkt hij. Dat noemt hij overigens geen probleem, maar een teken aan de wand dat er dus al veel gefietst wordt.

“De meeste personen bezitten al elektrische fietsen, dat zal elke fietshandelaar ook beamen. Er zijn zelfs nog nooit zoveel fietsen verkocht geweest als in de laatste periode. Die fietshandelaars hebben mij trouwens al gecontacteerd en hun zorgen geuit. Fietsverhuur blijft dus iets voor de lokale economie. Ik wil vanuit de gemeente geen concurrentie”, voegt de burgemeester nog toe.

Pro Nieuwpoort gelooft echter niet dat het zo’n vaart zou lopen. “Het inwonersaantal tijdens de hoogseizoenen verviervoudigt. De privésector kan die toename niet alleen aan en er is dus geen sprake van concurrentie”, spreekt voorzitter Vermote de burgemeester tegen. “Daarbij worden fietsen vooral verhuurd om grote ritten te maken, niet om enkel tussen Stad en Bad te bewegen.” (DV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier