Oplossing in zicht voor slechtste fietspaden van de Westhoek

Het fietspad langs de N35 is dringend aan vernieuwing toe.© MG
Het fietspad langs de N35 is dringend aan vernieuwing toe.© MG
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Het allerslechtste fietspad van West-Vlaanderen vind je langs de Pannestraat tussen Veurne en De Panne. Dat besloten onze lezers exact drie jaar geleden na ons onderzoek ‘Op het slechte pad’. Daarbij bracht deze krant de slechtste fietspaden van de provincie in kaart. Drie jaar later lijkt er eindelijk een einde te komen aan de fietsmiserie tussen Veurne en De Panne. Ook voor de verbinding tussen Langemark en Zonnebeke, een ander knelpunt in de regio, is een oplossing in zicht.

Het dossier van de fietspaden langs de N35 Pannestraat is er eentje dat al jaren aansleept. Al toen het fietspad in maart 2018 uitgeroepen werd tot slechtste van de provincie waren er al plannen om het aan te pakken. Maar nu lijkt er écht schot in de zaak te zitten. Eind vorig jaar kwam het verlossende nieuws dat de omgevingsvergunning werd afgegeleverd. Daardoor kan er nu gestart worden met het aanbestedingsdossier. Dat zal worden voorgelegd aan de gemeenteraden van Veurne, De Panne en Koksijde. “Bij een goedkeuring kunnen aannemers hun offertes indienen”, zegt de Veurnse schepen van Mobiliteit Pascal Sticker (Veurne Plus). “Eens de keuze gemaakt is, kan er worden overgegaan tot de gunning van de werken. Als daarna het licht op groen staat, kan de schop snel in de grond en komt er een veilige verbinding tussen Veurne en De Panne. De hoop is dat de werken in september 2021 van start gaan.”

De heraanleg van de N35 wordt gesubsidieerd door de Vlaamse overheid via het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de Vlaamse Milieumaatschappij. Op het grondgebied van De Panne is er ook financiële ondersteuning van Aquafin. “Ter hoogte van het kruispunt met de Koksijdestraat en de Slableedstraat komt er een rotonde”, vervolgt Pascal Sticker. “Tussen de rotonde en De Panne zullen de fietspaden van 1,75 meter in beide richtingen van de autoweg gescheiden worden door een graszone, een sloot en een bomenrij.”

Ventweg

Tussen de nieuwe rotonde en de spooroverweg is er voor een ander ontwerp gekozen. In de richting van Veurne blijft het fietspad gescheiden van de autoweg. In de richting van De Panne komt er een ventweg die ook als fietspad dienst zal doen. “Dat is de enige toegangsweg naar de bedrijven die langs die kant van de N35 liggen”, legt schepen Sticker uit. “De weg wordt door een graszone gescheiden van de hoofdrijbaan en moet ervoor zorgen dat fietsers en auto’s veilig samen langs de commerciële zone kunnen rijden. In die zone tussen de rotonde en de spoorweg zal er ook worden gewerkt met oversteekplaatsen, zodat voetgangers en fietsers veilig alle commerciële zones kunnen bereiken.”

“We hopen dat de werken in september 2021 kunnen starten” – Veurns schepen van Mobiliteit Pascal Sticker (Veurne Plus)

Verwacht wordt dat de vernieuwing van de N35 zo’n 330 werkdagen – zo’n twee jaar – in beslag zal nemen. Er wordt gestart met de aanleg van de rotonde aan het kruispunt met de Koksijdestraat en de Slableedstraat. Daarna wordt er zowel richting De Panne als richting Veurne gewerkt aan het nieuwe tracé. Het punt werd maandagavond ook besproken op de gemeenteraad van De Panne. Schepen Wim Janssens (ACT!E) bevestigde dat er door de Vlaamse overheid 8,5 miljoen euro vrijgemaakt wordt voor de aanleg van de fietspaden. “Ik ben Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heel dankbaar voor het vertrouwen”, stelde hij.

Startnota opgemaakt

In de zuidelijke Westhoek verkozen de lezers het fietspad tussen Langemark en Zonnebeke drie jaar geleden tot meest erbarmelijke. Ook daar lijkt er een oplossing in zicht, al staat die nog in de kinderschoenen. “We hebben in het begin van de legislatuur samen gezeten met de provincie en de gemeente Zonnebeke. Op 15 januari hebben we de startnota voor het subsidiedossier gekregen”, zegt Peter Vantomme (N-VA), schepen van Mobiliteit in Langemark-Poelkapelle. “Het is de bedoeling dat we in een eerste fase gescheiden eenrichtingsfietspaden aanleggen aan beide kanten van de weg van het centrum van Zonnebeke tot het Canadees oorlogsmonument.”

We zien schepen Peter Vantomme (links) en burgemeester Lieven Vanbelleghem van Langemark-Poelkapelle bij het fietspad in de Zonnebekestraat.© TOGH
We zien schepen Peter Vantomme (links) en burgemeester Lieven Vanbelleghem van Langemark-Poelkapelle bij het fietspad in de Zonnebekestraat.© TOGH

“Kritieke punten zijn onder andere het gehucht Sebastopol, de kruising van de Sint-Juliaanstraat met de Zonnebekestraat. Daar moeten er ook rioleringswerken gebeuren, waardoor er moet samengewerkt worden met Fluvius”, vervolgt Peter Vantomme. “We hebben gevraagd aan Fluvius om spoed te zetten bij de opmaak van dat dossier, zodat die werken aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Mocht dat niet lukken voor Fluvius, dan zouden we ervoor te opteren om de rest van het fietspad al aan te leggen en dan later dat deel nog aan te pakken. Dat toont toch aan dat we er snel werk van willen maken. In Sebastopol staan er ook heel wat woningen tegen de straat, wat de aanleg van het fietspad bemoeilijkt. Ook in de dorpskern van Zonnebeke is dat hier en daar een zorg. Voor de rest staat er weinig bebouwing, dus kunnen we perfect aan beide zijden een afgescheiden fietspad aanleggen, al zullen daarvoor wel onteigeningen moeten gebeuren. Het is de bedoeling dat er daar nu eerst actie voor ondernomen wordt.”

Deze legislatuur starten

“De volgende fase is nu de projectnota. Daarin worden concreet plannen opgemaakt van belangrijke punten. Een belangrijk punt is ook de kruising met de Roeselarestraat, waar in het verleden heel wat ongevallen gebeurden. Er zal dus ook onderzocht worden hoe we dat kruispunt veiliger kunnen maken”, gaat Peter Vantomme verder. De timing is nog onduidelijk. “We zijn afhankelijk van verschillende partners. De verbinding Langemark-Zonnebeke ligt op het bovenlokaal fietsnetwerk en de provincie geeft prioritair subsidies aan zulke verbindingen. Al betekent dat niet het kosteloos wordt voor de gemeenten. Alles wat ondergronds is, wordt betaald door Fluvius en de fietspaden door de provincie, maar de gemeenten staan in voor de financiering van de bovenbouw in de dorpskern. We hopen dat we deze legislatuur kunnen starten of misschien zelfs afwerken, maar dat is nog een groot vraagteken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier