https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Gloednieuw fietspad verbindt de Suikersite met het stadscentrum in Veurne

Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.©Myriam Van den Putte
Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.©Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Een gloednieuw fietspad verbindt de Suikersite met het stadscentrum en de bedrijvenzone. “Een sterk staaltje van innovatie en technologische vooruitziendheid, maar vooral een toonbeeld van goede samenwerking”, noemt burgemeester Peter Roose het.

Het gloednieuwe fietstracé is de missing link die het stadscentrum met de bedrijvenzones en de woonwijk van de Suikersite verbindt. Zo trekt Veurne resoluut de kaart van fietsstad. “Naast de fietsverbinding tussen het stadscentrum en de bedrijvenzone aan de Nijverheidsstraat verbindt een tweede fietspad de Werkplaatsstraat met de fietssnelweg langs de spoorlijn 73”, zegt burgemeester Roose (Veurne Plus).

“Beide fietspaden kruisen elkaar ter hoogte van het natuurgebied waardoor firma’s in de bedrijvenzones vlot bereikbaar worden met de fiets, zowel via het stadscentrum als het station. De trappen met fietsgoot zorgen voor een rechtstreekse en veilige toegang naar de bedrijfspercelen.”

Topprioriteit

“Meer en veilige fietspaden is een topprioriteit”, zegt gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe. “Afgelopen jaar hebben we de fiets massaal (her)ontdekt, en we willen deze duurzame verplaatsingen maximaal blijven aanmoedigen. Samen met de Vlaamse Overheid investeert de provincie fors in de uitbouw van een uitgebreid fietsroutenetwerk. De totale kostprijs voor het ontwerpen en aanleggen van dit modelfietspad bedraagt zo’n 1,1 miljoen euro, zonder btw. Daarvan wordt 65 procent gesubsidieerd door het Fietsfonds West-Vlaanderen en de Vlaamse Overheid waarbij WVI optreedt als aanbestedende overheid. Voor de slimme openbare verlichting werd zo’n 140.000 euro voorzien, waarvan 60 procent gesubsidieerd door het Europese Interreg 2 Zeeën-project Smart Light Concepts en 10 procent door de provincie West-Vlaanderen.”

“Voor meer fietscomfort werd gekozen voor een dubbelrichtingsfietspad in asfalt van 3,5 meter breed”, legt Davy Demuynck, CEO van projectontwikkelaar ION, uit. “Je fietservaring start aan ons woonproject Suikerpark waar parallel een wandelpad wordt aangelegd met zitbanken. Dan doorkruis je het natuurgebied met de typerende dijkenstructuur tot aan het bedrijventerrein. In het natuurgebied is de betonnen afwateringsgoot met circulair beton van gerecycleerde granulaten gerealiseerd.”

“We zitten in de transitie naar een circulaire economie waarbij grondstoffen niet altijd weer uit de aarde worden gehaald, maar maximaal in de economie blijven”, zegt Geert Sanders, algemeen directeur WVI.

Slimme verlichting

Netbedrijf Fluvius voorzag het fietspad van slimme, dynamische volgverlichting waarbij sensoren de de fietsers detecteren. Enkel wanneer een fietser of wandelaar passeert, gaat de verlichting aan. Zo verminderen de CO2-uitstoot en de energiekosten, maar kan ook het natuurgebied zo donker mogelijk gehouden worden voor de plaatselijke fauna. Een bijkomende troef is de permanente monitoring, zodat altijd kan worden bijgestuurd. Bij de aansluiting met de Nijverheidsstraat en de Brikkerijstraat komt er een beveiligde fietsoversteekplaats waarbij de lichtkleur op de kruispunten wordt aangepast naar een kouder wit licht als attentieverhoging. Bij passage van fietsers worden fietsers en of aankomend verkeer gewaarschuwd met oplichtende led-strips of ledborden.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.