Fietszone in Wervik wordt in eerste fase minder groot

Vanaf de Speldenstraat gaan de fietsers de Duivenstraat mogen inrijden. Nu mag dat niet. Het verkeer in de richting Speldenstraat zal niet meer kunnen aanschuiven op twee vakken. Er komt op het einde een smalle vluchtheuvel om links of rechts af te slaan.© gf
Vanaf de Speldenstraat gaan de fietsers de Duivenstraat mogen inrijden. Nu mag dat niet. Het verkeer in de richting Speldenstraat zal niet meer kunnen aanschuiven op twee vakken. Er komt op het einde een smalle vluchtheuvel om links of rechts af te slaan.© gf
Redactie KW

Heel verrassende wending tijdens de online gemeenteraad dinsdagavond in Wervik. De fietszone in zowel Wervik als Geluwe wordt minder groot dan eerst voorgesteld door het lokaal bestuur.

In Wervik worden de Molenstraat, Stationsstraat, Bakkerstraat, Toekomststraat, Gasstraat, Tramstraat en Rekestraat voorlopig niet opgenomen in de fietszone. De klemtoon ligt op de schoolomgevingen.

De oppositiepartijen CD&V en N-VA verschoten zich een bult toen ze vorige week door schepen van Mobiliteit Bart Pynket (stadslijst Open Vld-Groen-Positief) elk apart werden uitgenodigd omdat hij wilde luisteren naar hun wensen en verzuchtingen over de fietszone. Fractieleider Sanne Vantomme zat met de bevoegde schepen aan tafel namens N-VA, Tom Durnez voor CD&V. Bovendien reageerde ook de ondernemersorganisatie Unizo op de volgens hen veel te grote fietszone.

Op de gemeenteraad dienden de meerderheidspartijen Vooruit en de stadslijst Open Vld-Groen-Positief) samen een amendement in om het verkeersveiligheidsplan trapsgewijze in te voeren. Wat werd goedgekeurd. De oppositie onthield zich. CD&V omdat in Geluwe de Beselarestraat fietszone blijft, N-VA omdat de Duivenstraat fietszone blijft. Beiden deden het voorstel om die twee straten uit de fietszone te halen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier