Fietseling klaagt gevaarlijke situatie in Slijkensesteeweg in Oostende aan

De plaats waar de fietsers en de voetgangers, met knipperlichten ervan verwittigd worden dat trams en bussen voorrang hebben. © FRO
Redactie KW

Dirk Meulemeester is lid van de werkgroep Fietseling, de verenging die ervoor waakt dat er in Oostende en omgeving veilig gefietst kan worden. Dirk vraagt aandacht voor een probleem in de Slijkensesteenweg, dat wel eens zware gevolgen kan hebben als het noodlot toeslaat.

De werkgroep Fietseling klaagt gevaarlijke toestanden aan bij de politie en het stadsbestuur. Ook via sociale media wordt de aandacht van de bevolking op de problemen gevestigd. “Het gaat over een gevaarlijke situatie op het fietspad langs de Slijkensesteenweg ter hoogte van het tram- en busdepot”, legt Dirk Meulemeester uit.

Levensgevaarlijk

“Daar staan knipperlichten en verkeersborden die erop wijzen dat de trams en bussen voorrang hebben op de fietsers en voetgangers bij het uit- of inrijden van het depot. Het probleem is dat die knipperlichten heel lang, soms uren na elkaar, blijven aanstaan. Ook wanneer er geen tram of bus te bespeuren valt. Heel wat fietsers hebben dat ervaren en het gevolg is dat er minder aandacht besteed wordt aan de signalisatielichten. Uiteraard kan dat leiden tot situaties waarbij fietsers de lichten negeren indien er toch een bus of een tram aankomt. Dat is niet denkbeeldig, maar wel levensgevaarlijk. Onze vraag is of er iets kan verholpen worden aan deze gevaarlijke situatie.”

We namen contact op met De Lijn en kregen volgende reactie van woordvoerster Inge Debruyne. “De signalisatie met het oranje knipperlicht en met de oranje tekst ‘TRAM’ ter hoogte van de stelplaats aan de Slijkensesteenweg werkt als de trams de Slijkensesteenweg kruisen. Meer bepaald treedt de signalisatie in werking als een tram zich aanmeldt om richting Slijkensesteenweg te rijden. Deze aanmelding gebeurt automatisch of eventueel manueel. Het kan vervolgens nog even duren vooraleer de tram de Slijkensesteenweg effectief kruist.”

Niet aanpassen

“Deze procedure is onderworpen aan bepaalde veiligheidsvoorschriften en die kunnen we bijgevolg niet aanpassen. De signalisatie treedt enkel in werking als een tram de stelplaats in- of uitrijdt en de Slijkensesteenweg kruist. Dat geldt niet bij bussen”, aldus Inge Debruyne.

(FRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier