Er verdwijnen 373 bushaltes in Brugse regio

De leden van PVDA Brugge die een bushalte afsloten.
De leden van PVDA Brugge die een bushalte afsloten.
Stefan Vankerkhoven

Volgend jaar verdwijnen maar liefst 373 bushaltes in regio Brugge. Dat blijkt uit cijfers die Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA, opvroeg bij minister Lydia Peeters. PVDA Brugge legt zich niet neer bij deze kaalslag en voert actie. “Dit betekent dat bijna 1 halte op 3 in onze regio afgeschaft wordt, en dat er binnenkort wijken zullen zijn zonder openbaar vervoer”, zegt voorzitter Stephen Brigitta. De linkse partij heeft zaterdag symbolisch de bushalte aan de Goudenregenstraat, waarvan reeds geweten is dat ze afgeschaft wordt, afgesloten. De Brugse burgemester Dirk De fauw noemt de info van PVDA onvolledig en foutief.

In 2022 gaat het decreet ‘basisbereikbaarheid’ in, waarbij De Lijn haar hele net ingrijpend hertekent. Het nieuwe decreet geldt ook voor Brugge en de omliggende gemeenten, die samen deel uitmaken van de vervoerregioraad Brugge. In de hele vervoerregio sneuvelen 373 bushaltes, waarvan 180 in Brugge.

Schrappen

“Door haltes te schrappen, verhoog je de drempel om de bus te nemen. ‘Basisbereikbaarheid’ is een besparing op de dienstverlening aan de inwoners, een kaalslag op onze bushaltes. Door het gebruik van de bus moeilijker te maken, neem je ook het alternatief voor de auto weg”, aldus Stephen Brigitta. “Dat vermindert de CO2-uitstoot niet, het vermindert de files niet, het verbetert de fietsveiligheid niet en maakt Brugge moeilijker bereikbaar voor de inwoners en toeristen.”

Het zogenaamde ‘vervoer op maat’ is geen oplossing volgens de PVDA. Volgens deze logica moet elke inwoner zelf maar uitzoeken wat de beste manier is om naar een bushalte te geraken. “Maar je kunt niet iedereen op een deelstep of een deelfiets zetten, denk maar aan ouderen of mensen die slecht te been zijn”, zegt Stephen Brigitta.

Vervoersarmoede

“Bovendien zijn er nog onbeantwoorde vragen. Zal bijvoorbeeld een taxirit of een deelwagen evenveel kosten als een ticketje van De Lijn? Blijven de centrumbussen gratis? Of gaan we richting vervoersarmoede? ‘Vervoer op maat’ betekent dan zoveel als ‘trek uw plan’ en waarschijnlijk ook ‘trek uw portemonnee open’.”

Tegenover de afbraak van de dienstverlening en het individueel ‘vervoer op maat’ plaatst de PVDA investeringen in collectief openbaar vervoer. De PVDA eist dat het gemeentebestuur bekendmaakt welke haltes zullen worden geschrapt. “De inwoners hebben het recht om te weten of hun buurt bereikbaar blijft of niet.”

Petitie

Daarnaast moet het aanbod van De Lijn uitgebreid worden, ook naar de deelgemeenten, in plaats van bushaltes te schrappen, zodat meer inwoners het openbaar busvervoer kunnen gebruiken. PVDA West-Vlaanderen lanceert een online petitie voor het behoud van de bushaltes. Daarnaast zal de partij in heel de provincie ook affiches verspreiden. Met de petitie en de affiche kunnen inwoners duidelijk maken dat zij hun bushalte willen behouden.

De petitie kan ondertekend worden op: http://west-vlaanderen.pvda.be/onze_bushalte_moet_blijven

Basisbereikbaarheid

Volgens burgemeester Dirk De fauw, die co-voorzitter is van de vervoerregioraad Brugge, weren in het kader van het nieuwe bussenplan inderdaad alle haltes tegen het licht gehouden: “Naast het behouden of schrappen van bestaande haltes werden ook bestaande haltes verplaatst of samengevoegd naar een nieuwe locatie én werden ook verschillende nieuwe haltes gecreëerd. Dit resulteert inderdaad in een aangepast aanbod. Dit resulteert voor Brugge, zonder de omliggende gemeenten, in 329 behouden haltes, 175 af te schaffen haltes, 48 te verplaatsen haltes, 6 nieuwe terminussen en 8 nieuwe haltes.”

“Een deel van de geschrapte haltes bevindt zich op locaties waar in het netwerk basisbereikbaarheid geen kernnet- of aanvullende lijnen meer zullen rijden. Ook moet rekening gehouden worden met de kwaliteitscriteria gesteld door de Vlaamse Regering waarbij halte-afstanden van minder dan 400 meter in stedelijk weefsel en minder dan 600 meter in buitengebied dienen nagestreefd te worden.”

Foutief

“Een mooi voorbeeld van deze oefening, waarbij we niet over één nacht ijs gegaan zijn, is de halte Goudenregenstraat, waar actie gevoerd werd. Die wordt niet behouden, omdat in het gewijzigd bussenplan voor Sint-Pieters drie pricieps spelen: een verbeterde bediening van AZ Sint-Jan, een versterkte bediening van de Blankenbergse Steenweg en een gewijzigde ontsluiting in de woonwijk.”

“Dit is geen kaalkap in het bussenaanbod, maar juist een voorbeeld van een doordachte oefening waarbij de bereikbaarheid én de leefbaarheid én het budget in de gaten werd gehouden. Er wordt om 150 meter afstand in een alternatieve halte voorzien. Het bewijst dat de kritiek vanuit PvdA onvolledig én foutief is”, aldus Dirk De fauw.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier