Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) in antwoord op zijn parlementaire vraag aan minister van mobiliteit en openbare werken Ben Weyts (N-VA).
...

Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) in antwoord op zijn parlementaire vraag aan minister van mobiliteit en openbare werken Ben Weyts (N-VA).Het Seine-Scheldeproject moet een vlotte binnenvaartverbinding voor grote schepen tussen de bekkens van de Seine en de Schelde mogelijk maken. In Vlaanderen loopt het traject in hoofdzaak via de Leie en de Ringvaart rond Gent naar het kanaal Gent-Terneuzen. Ook in Lauwe en Wevelgem zijn infrastructuurwerken noodzakelijk. Daar moet de brug over de Leie verhoogd worden. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) start in het voorjaar van 2016 met de opmaak van het voorontwerp voor de vernieuwing van de brug Wevelgem-Lauwe."Dit maakt deel uit van een ruimere oefening: in juni werd in het kader van het Seine-Scheldeproject een globale actualiteitsstudie voor de projecten op en naast de Leie gestart", zegt Bert Maertens. Het definitieve voorontwerp wordt normaliter eind 2016 goedgekeurd. Dan pas zal er ook uitsluitsel zijn over mogelijke onteigeningen. De werken zelf zouden halfweg 2019 van start kunnen gaan en een jaar duren."W&Z verzekert op korte termijn hierover samen te zitten met de gemeentebesturen van Wevelgem en Menen", zo weet Bert Maertens. Het totale kostenplaatje wordt geraamd op 2.241.000 euro. De Vlaamse overheid hoopt hierbij op zo'n 900.000 euro Europese steun. Over een mogelijke participatie van Menen en Wevelgem werd nog niet gesproken.(FJA - Foto MVM)