Eerste werken in het kader van nieuw mobiliteitsplan achter de rug: “Fietsveiligheid is topprioriteit”

Schepen Steven Bogaert aan het station© KD
Schepen Steven Bogaert aan het station© KD
Redactie KW

Een jaar geleden werd het nieuwe – ambitieuze mobiliteitsplan voor de gemeente Lichtervelde voorgesteld. Daarin werd resoluut de kaart van de fietser getrokken. Aan de hand van tien actiepunten wil men de gemeente binnen de vier jaar beduidend (fiets)veiliger maken. De eerste ingrepen werden al binnen het jaar voorzien. Intussen is Lichtervelde een aantal fietsstraten rijker en is de stationsbuurt volledig vernieuwd.

Uit een burgerbevraging voorafgaand aan de lancering van het nieuwe mobiliteitsplan, bleek dat de inwoners van Lichtervelde fietsveiligheid als topprioriteit zien. Het gemeentebestuur ging met die bevindingen aan de slag en bundelde daarop een aantal plannen om de gemeente fietsvriendelijker te maken. Ondertussen werd een deel van die plannen uitgevoerd. Zo onderging de stationsbuurt een ware transformatie, met onder andere eenrichtingsstraten, fietszones en fietspompen. Ook in de dorpskern werd er een aantal nieuwe fietsstraten voorzien en werd er geïnvesteerd in betere signalisatie en octopuspalen, onder andere aan de schoolomgeving. Daarnaast heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de werken aan de N32 opgestart. Daar werd de rotonde van de Ringlaan met de Brugsebaan weggewerkt. Bedoeling is dat er binnenkort verkeersveilige kruispunten met verkeerslichten komen aan de N32 en aan de Kruiskalsijde.

Hoppinpunt

Een hele boterham dus, maar daar stopt het niet. “We zijn nu volop aan het werken op een betere herkenbaarheid van de fietszones, door signalisatie aan te brengen op de weg. Daarna worden de fietssuggestiestroken aangepakt”, licht schepen van Mobiliteit Steven Bogaert (CD&V) toe. “Er zijn ook onderhandelingen lopende rond de aankoop van een stuk grond, waar we een fietsdoorsteek willen maken van de Ringweg naar de Leysafortstraat en we voorzien binnenkort een Hoppinpunt in de stationsbuurt, met deelfietsen en deelwagens. Als we kijken naar de verdere toekomst staat een fietssnelweg richting aanpalende gemeentes Torhout en Roeselare nog op de planning.”

We zijn nu volop bezig om de fietszones herkenbaarder te maken

Naast betere fietsinfrastructuur, wordt er eveneens gewerkt aan het onderhoud en de aanleg van nieuwe voetpaden en op de verkeersveiligheid voor de autobestuurders. “We hopen snel groen licht te krijgen rond de heraanleg van de Koolskampstraat en het kruispunt met de Ringlaan, een punt waar helaas al verschillende ongelukken te betreuren vielen. Uit snelheidsmetingen blijkt bovendien dat dit een geliefkoosde plek is voor hardrijders. Bij de heraanleg door het AWV is het de bedoeling om enerzijds snelheidsremmende maatregelen te voorzien door wegversmallingen en anderzijds vrijliggende fietspaden”, laat Steven Bogaert weten.

Hinder

Mooie plannen dus, al zijn de wegenwerken niet voor iedereen goed nieuws. Vooral de werken aan de Brugsebaan in opdracht van het AWV en die in handen zijn van bouwheer Aquafin, zijn voor de handelszaken in de buurt een ramp. “Door de wegenwerken is onze zaak een hele tijd quasi onbereikbaar geweest,” zegt Jurgen Knockaert van De Batjeshoek, “dat heeft als direct gevolg een omzetverlies van meer dan 60%. We hebben het geluk dat we alles zelf doen en weinig personeel in dienst hebben, anders had het wel eens slecht kunnen aflopen voor onze zaak.”

Ook nu de grootste werken achter de rug zijn is de hinder nog niet voorbij. “Op dit moment staan er nog geen vaste verkeerslichten, waardoor er zich lange wachtrijen vormen, soms zelfs van aan de brug uit de richting van Torhout”, zegt Jurgen. “Onze zaak is nu wel weer bereikbaar, maar mensen moeten enorm lang aanschuiven om bij ons te komen winkelen. Op den duur haken klanten toch af.” Jurgen heeft begrip voor het feit dat er wegenwerken moeten gebeuren, zeker als daarmee de verkeersveiligheid verbetert, maar men had volgens hem toch wat meer rekening mogen houden met de handelszaken die enorm onder deze situatie lijden. “We werden pas vrij laat op de hoogte gebracht van de werken en op een beperkte premie na, werd er niets voorzien om de hinder voor ons op te vangen. Op zo’n belangrijk knooppunt zou je bovendien verwachten dat de werken iets sneller zouden verlopen. Ik hoop dan ook dat alles snel achter de rug is, zodat we weer vlot klanten kunnen ontvangen”, besluit Jurgen.

(LH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier